Potřebuji radu
Julie
Dobrý den, v mé rodině je muž, který je závislý na na drogách. Nejspíše na pervitinu. Má výkyvy nálad, je velmi agresivní vůči své manželce, kterou fyzicky napadá. Slovně útočí taky na další své příbuzné. Všichni se proti němu spikli, všichni jsou blázni, všichni mu lžou, místo žárovek má doma kamery, atd, atd. Je toho spoustu. Mají spolu 2 děti. Léčit se dobrovolně nepůjde. Bojím se, aby se nestalo něco opravdu špatného. Dáte mi nějakou radu, co dělat prosím?

Odpověděl: Markéta Kordová
Julie, dobrý den,
podle toho, co popisujete, mohlo by se jednat o nástup toxické psychózy, ale těžko dělat objektivní závěry touto cestou s minimem informací přes net.
Léčba závislosti je záležitostí dobrovolnou, a to z toho důvodu, že pokud dotyčná osoba není dostatečně motivována a ochotna začít pracovat na změnách vzorců chování, neplní pak léčba účel. Motivace a ochota spolupracovat je velmi důležitá a nezbytná.
Co se týče nedobrovolných pobytů: je to tak, že pokud nastane situace, kdy je konzumující osoba v ohrožení svého života nebo svým jednáním ohrožuje své okolí, lze zavolat záchranný systém. Tato osoba je pak převezena na psychiatrii, kde je pouze po dobu, než odezní akutní stav. Nejedná se tedy o klasickou léčbu závislosti, jak jsem uváděla výše, s tou je potřeba souhlasu dané osoby. Pokud lékaři usoudí, že stav hospitalizovaného se nelepší, mohou pak požádat soud o prodloužení hospitalizace (to jsou, ale povětšinou případy, kdy je s diagnózou závislosti spojena další závažná psychiatrická dg).
Doporučuji, co nejdříve se spojit s nějakým odborným zařízením - veškerá adiktologická zařízení poskytují i poradenské služby pro rodinné příslušníky, bylo by rozumné vše, co se aktuálně děje probrat v osobním kontaktu a naplánovat další vhodné kroky.
Kde žijete? Pokud jste z Prahy, můžete se obrátit na naši Poradnu pro rodinu, zde informace a kontakt: http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodinu-ppr.html.
V případě, že jste odjinud, můžete se podívat do databáze: www.drogy-info.cz rubrika Mapa pomoci, nebo napište, kontakt pošleme.
Pokud by se agrese opakovala, neváhejte a volejte záchranný systém!
Za Drogovou poradnu, Markéta Kordová