jak poznám, že bere drogy?
teta
Mám neteř, které bude za 3dny 18. Od 15 let byla v "pasťáku" za útěky z domu ( její matka je alkoholička). Nyní se vrátila domů. Poslední dobou se chová jinak než dřív. Bývalo to zakomplexované děvče (je tlustá, zrzavá a hodně lidí se jí posmívalo skrz opíjející se matku).Nyní se chová dost suveréně. Kouří cca 30 cigaret už od 13let, nikdy nepila - jen malé pivo, nebo dvojku vína. Tvrdý alkohol nikdy.Když jsme spolu někde byly, vždy si dala colu nebo kafe.Nyní dokáže utratit i 1000Kč denně, nedovede objasnit za co. Neustále po mě chce peníze na něco co nutně potřebuje, pak to stejně nemá. V "pasťáku" se dopustila i krádeže mobilu. Svůj dává věčně do zastavárny,atd. Když spolu někde sedíme, pije jen černý čaj, i pět během večera. Hodně zhubla, třeba celý den nejí. Věčně ji bolí v krku a chraptí.Nežiji s ní v domácnosti, tak nevím, jak se chová jinak, ale žijeme na malém městě a pár lidí mi naznačilo, že má problém s drogama. Jak se mám zachovat? ( s jejími rodiči - alkoholiky- vůbec nevycházím, nemohu s nimi ani promluvit.) Dědečka ( mého otce) tím nechci zatěžovat, velice těžce prožívá i její pobyt v ústavu a jako jediné vnučce jí vše promine, ale moc se trápí.

Odpověděl: Bc. Barbora Sládková
Dobrý den, dotaz se ketrým se na nás obracíte není jednodeuchá věc. Podle toho co popisujete, to může ukazovat na užívání drog. Velká spotřeba peněz, zastavování věcí a přitom nepřibývají žádné nové, změna chování a změna sebedůvěry, nepití alkoholu...Jak se zachovat v situaci, která může být pro vaši neteř velmi ohrožující? Jak píšete, spolupráce s neteřinými rodičemi je nemyslitelná, dědečeka zatěžovat nechcete - vypadá to, že to zůstává na vás! Ze zkušeností vím, že jestli vaše neteř drogy opravdu užívá a prozatím v tom nevidí pro sebe riziko nebo ohrožení, tak nepomáhají nějaké nátlakové akce (typu: někam tě dáme zavřít, musíš se začít léčit atp.) Jediné v čem jí asi můžete pomoci, jestliže je to takto, tak je zkusit si s ní o tom promluvit a dát jí najevo že stojíte při ní. Přesvědčit jí, že kdyby potřebovala pomoci, tak se může obrátit na vás. Když nebude chtít přestat ona sama, nic s tím pravděpodobně nezmůžete. Rozhodně to ale neznamená, že by jste měla sponzorovat "neznámé" nákupy případně mlčky tolerovat ztrácení věcí. Takovéto hranice si rozhodně držte. Přeji hodně štěstí, kdyžtak se ozvěte kdyby se věci měly jinak!