kouření mládéže
Alena
Dobrý den, máme syna (17)let, který začal před rokem kouřit a dnes kouří denně několik cigaret (doufám jen 5-6). Já jsem kouřila jen příležitostně na oslavách, manžel kouřil krabičku denně, ale již 3 roky se u nás nekouří vůbec. Otec manžela nám před dvěma lety umřel na rakovinu plic. Veškeré příklady, přednášky, články atd. nepomáhají, a ikdyž syn zná důsledky kouření myslím dobře, pocit, že dělá něco "svobodného a trochu zakázaného " je silnější a teď prý přestat nechce. Máme nějakou šanci s tímto problémem něco udělat nebo musíme počkat, až na to příjde sám? Děkuji, Alena

Odpověděl: Lenka Nováčková
Dobrý den! Radu, jak zařídit, aby Váš syn přestal kouřit, pro Vás bohužel nemám. Je ve věku, kdy, jak sami píšete, na zákazy reaguje spíše tím, že je porušuje a pokud nebude on sám přesvědčen, že chce dát cigaretám sbohem, zákazy ani odstrašující příklady nejspíš nezaberou. Přesto ale myslím, že nemusíte jen čekat, jak situace dopadne. Píšete: "teď prý přestat nechce", z čehož - pokud tomu správně rozumím - vyplývá, že o synově kouření víte a mluvíte o tom s ním. To je něco, co není samozřejmostí. Váš syn by mohl kouření před Vámi tajit nebo Vám nalhávat, že už s tím přestal, aby vás upokojil. V takovém, podle mého názoru otevřeném vztahu, je možné dát synovy najevo, že Vám není lhostejné, jak zachází se svým zdravím, zajímá Vás, jak tráví čas a možná i to, že o něj máte strach. Rozhodnutí, co s tím Váš syn udělá, bude samozřejmě na něm, Vy máte však možnost sdílet s ním své názory, obavy a ukázat mu cestu, kterou jste si vybrali Vy. Přeji hodně štěstí! Lenka Nováčková