J
Mám přítele, se kterým již řadu let žiji. Jsme spolu 10 let. Vše bylo podle mého v nejlepším pořádku. Bohužel jen podle mého. Asi pře 4mi dny jsem mu našla v peněžence papírek a kus ustřihnutého brčka. Po chvilce mi došlo, že je to „psaníčko“. Jsem v téhle věci absolutní laik, ale naštěstí jsem něco přečetla. Uhodila jsem na něj, samozřejmě zapíral jak to šlo, ale nakonec se přiznal, že už asi 7 let si občas šňupne pervitin. Prý ne často, dokonce měl asi 2 roky přestávku, ale pak začal znovu. Poslední dobou je to prý tak asi 1x za 3 neděle, za měsíc. Já za celou dobu opravdu nic nepoznala. Tvrdí mi, že s tím chtěl od nového roku přestat a že je rád, že to vím, alespoň má prý nějakou motivaci. Slíbil, že už to nikdy neudělá. Ale jak mu můžu věřit, když mi do teďka lhal? Moc ho mám ráda a chci mu pomoct. Napadlo mě, s čímž on souhlasil, že budeme chodit na testy, který prokážou, jestli je čistej nebo ne? Já mu budu moci věřit a hlavně bude mít motivaci a vědět, že mu to jen tak neprojde. Souhlasil i totiž, že jestli to nevydrží, bude se léčit. Prosím Vás o pomoc! Poraďte mi prosím, jak mu mám pomoci. Jestli je v Libereckým okrese nějaká anonymní ambulance, kde se tyto testy anonymně provádějí. Jak může být dlouho v těle taková látka, aby byla prokazatelná těmi testy. Co vše mám ještě pro to udělat. Jak už jsem předeslala, jsem absolutní laik v téhle věci, možná budete vědět lepší a účinnější věc. Jak se k němu mám já chovat (a taky jak se mám s tím srovnat). Předem mnohokrát děkuji.

Odpověděl: Tomáš Harant
Dobrý den, tak to asi bylo opravdu zděšení, takovéto zjištění po deseti letech.... Z dotazu jsou cítit Vaše obavy, nejistoty a hlavou se Vám toho honí asi mnoho. Myslím, že by nebylo od věci zjistit si o této problematice co nejvíce informací. Mohlo by to rozpustit část obav a sama přijdete na to co asi dělat. Čeká Vás nelehké období a bylo by dobré vědět, co Vašeho přítele, ale i Vás nejspíše bude čekat... Mnohému se dá napomoci, ale i naopak... Vaše situace dost přesahuje možnosti internetové poradny a doporučil bych Vám kontaktovat nějakou odbornou instituci ve Vašem okolí - např. Kontaktní centrum Liberec, Rumunská 5, tel. 482 710 279, 482 424 360. Případně znovu napište, bude to však mnohem zdlouhavější než osobní kontakt. Hezký den