Přítel začíná mít problém s drogami
aaa
Dobrý den,
chtěla bych požádat o radu jak postupovat.
Můj přítel začal v posledním roce rekreačně užívat drogy. Doteď to byla jen marihuana, ale poslední rok začal experimentovat s více věcma. (mda, ritalin, aderal (tyhle dvě na učení) a spoustu dalších jejichž názvy si nepamatuju.
Vždycky toho má o drogách hodně nastudovaného a spíš je užívá, protože je zvědavý s zajímají ho ty efekty.
Poslední dobou se strašně zhoršil ve škole, dokážu s jistotou říct, že to není tím, že by měl závislost, ale protože prostě z ničeho nic ztratil motivaci.
Za poslední půlrok se opravdu náhodně seznámil s jinými uživateli drog, takže má přes ně k různým drogám lehce přístup.
No a teď k mému dotazu, už nekolikrát se stalo, že to s drogama přehnal, není to časté, ale ty frekvence se začínají zvyšovat (z jednou za půl roku na jednou za měsíc). Kdy se opravdu strašně zfetuje, do toho pije alkohol a druhý den o sobě neví. Myslím tím, že opravdu není schopný chodit, nepamatuje si co dělal před hodinou a spí celý den v podstatě.
Moc nevím jak s tím mám naložit, tento semenstr ještě neudělal žádnou zkoušku a našel si přátele, co užívají drogy každý den a jeho v tom podporují taky. Několikrát jsem to s ním řešila, ale vždycky svatosvatě slibuje jak se ponaučil a že už to nikdy neudělá. Nebo naopak pokud si dá pár prášků a druhý den je v pohodě, tak údajně problém nemá a jen ho zajímá jaké to je.
Nechcu znít hystericky, ale vážně o něj mám strach a už si s ním nevím rady. Rodinu kontaktovat nepomůže, jeho rodiče jsou v tomto dost nezodpovědní a moc to neřeší. (nevím kolik toho ví, ale určitě ví, že si občas něco dá)
Jak prosím postupovat? Vždycky měl moc dobré známky a vysoká ho hrozně bavila.
On si ani neuvědomuje, že to co dělá je špatně. Jak to s ním prosím řešit?

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den aaa,
děkujeme za dotaz a omlouvám se za pozdější odpověď. Asi bych Vám doporučila mluvit s přítelem o svém strachu o jeho zdraví nejen po somatické, ale i psychické stránce, kdy jde na hranici rizika. Jeho experimenty ho již ovlivňují v jeho fungování- ztráta zájmu o dění, nezodpovědnost, ovlivnění kognitivních funkcí atd. Pomalu, ale jistě směřuje k závislosti. Pokud by alespoň trochu slyšel na Vaše obavy, nabídněte mu pomoc se zprostředkováním kontaktu na nějakou odbornou službu. Nevím odkud jste, ale můžete vyhledat na stránkách www.drogy-info.cz/mapa-pomoci, kde si vyhledat dle okresu bydliště.
Připravte se však na to, že bude k Vaší pomoci odmítavý, že má vše pod kontrolou a vše bude dobré. Vzhledem k jeho plnoletosti a neomezení v úkonech, tak je opravdu jen na jeho motivaci něco se svým stavem dělat. Pokud nebude chtít a nebude ohrožovat sebe nebo okolí v akutním stavu, tak proti jeho vůli nic nikdo nesvede.
Napadá mě, pokud byste se chtěla o tom osobně přijít poradit, dostat zpětnou vazbu, mít prostor pro sdílení svých pocitů, tak je možné se obracet na zařízení pro blízké osobě užívající drogy např. Poradna pro rodinu SANANIM, která sídlí na Praze 1 v Žitné ul.51. Je lepší se objednávat telefonicky na čísle 739 268 527. Případně se koukněte pro více informací na stránky https://www.sananim.cz/sluzby-a-zarizeni/ppr/kontakty/. Zde jsou služby poskytované bezplatně a lze i jednorázové či se domluvit na opakované i s přítomností přítele.
Můžete se podívat i na doporučení, která uvádíme na stránkách Drogové poradny
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
Za Drogovou poradnu
HS