Stitna žláza a zivotni styl
Alexandra
Dobrý den,
chtěla bych se zeptat jaký má vliv celkový životní styl na fuknci stitne žlázy.
Moje kamaradka již nějakou dobu ví o snížené fuknci stitne žlázy a cca rok už na to bere leky.
Hodnoty se ji ale nelepší, spíše rapidně zhoršují.
V rodine kamarádky prý zadne takové onemocnění není.
Podle mě ji neprospívá nepravidelný režim, nepestrá strava, ani ponocování, či občasné užívání alkoholu a drog (převážně kokain).
I když je kamaradka často unavená, ma rada sport a ma tendenci se nutit do výkonu, na které nemá energii.
Je pravda, ze kdyby změnila svůj zivotni styl, tak by se ty její hodnoty mohly zlepšit ?
Nejsem schopna ji to vysvětlit.
A ještě prosím jeden dotaz - od 18 let (nyní je ji přes 30) užívala s pauzami drogy - na víkendy nejčastěji extáze, v pozdějším věku pak přešla na kokain. Příležitostně je schopna jet třeba na nějaký festival a tam ho užívat klidně i 4-5 dnů po sobě. Mohl mít takový zivotni styl vliv na to, jaké má teď zdraví? Ona mi totiž tvrdí ze určitě ne, ze drogy za nic nemůžou.
Ja mám ale opačný názor. Děkuji za odpověď

Odpověděl: Markéta Černá
Dobrý den, Alexandro,
děkujeme za Váš dotaz.
Je dobře, že Vám zdravotní stav Vaší kamarádky není lhostejný.
Jak píšete, celkový životní styl může mít vliv na funkci štítné žlázy (kromě jiného). Myslím, že alespoň za zkoušku změnit alespoň některé návyky by stálo za to.
Tady shrnutí toho co mě napadá:
1. Strava - zaměřit se na doplnění jódu a železa.
2. Ideálně přestat užívat alkohol a drogy - konkrétně užívání kokainu může způsobit nadměrnou produkci stresového hormonu- kortizolu, což negativně ovlivňuje funkcni štítné žlázy. Kromě toho také ovlivňuje spánek, jehož nedostatek má také vliv na hormonální rovnováhu včetně hormonů štítné žlázy.
Zkuste se s kamarádkou ještě jednou otevřeně pobavit o jejích možnostech, zkuste jí nabídnout podporu v hledání adiktologické pomoci - zde kontakty https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/ . Nezapomenťe ale, že je Vaše kamarádka dospělá a o jejím zdravotním stavu si může rozhodnout pouze ona sama.
Pokud byste ještě potřebovala, určitě se na anás obraťte.
Markéta