Následky drog
Klárka
Dobrý den,
jste experti a tak by mě moc, opravdu moc zajímal váš názor...
Mám sestru, teda, měla jsem... Cca do jejích 13ti let. Okolo 13 tého roku života začala s drogami, i tvrdými, poškodila si játra, málem umřela... Ale hlavně si podle mě poškodila mozek, jelikož začala moc moc brzy, je to smutné a čichala i toluen okolo 18 tého roku života. Několikrát jsem ji viděla v posteli klicovou dirkou i se mi k tomu přiznala. Ví to i máma, pro kterou to asi bylo a je takové trauma, že její agresi a chování neresila, dovolovala jí všechno, omlouvala ji a díky tomu je podle mě jeste horsi clovek, nez jaký by byla s prisnejsi vychovou a nastavenymi mantinely co je spatne, co dobre, co si muze dovolit, co ne. Matku v tomhle nechapu a nikdy nepochopim, pritom ji to trapilo, ale vlastně to vzdala a zavírala pred vsim oci.
Cca od 15 ti let začínala být agresivní, ale její agrese gradovala v průbehu let.. dělá jí problém komunikovat, mluvit, nezvládá to, radši si mě zablokuje než aby se mnou řešila naše problémy... nebo spíš.. její problémy, jelikož jak má asi komplex z minulosti, tak se potřebuje pořád na někoho vyvyšovat, jak je lepší než já a je u toho hrozně zlá, nenávistná, chladná. Jako člověk se strašně změnila a zhrubla. Od jejích 20 ti let cca ji nepoznavam. Prý v tom období také hodně fetovala.
Zkrátka spolu nemáme vztah, ani nemuzeme mit.. Je jinde.. Ty nasledky sou na ní videt.. Někdy nalady, driv casto, je zla, neprijemna atd, vyhazuje z pokoje, hazela po nas i veci, chyby vidi jen u mě, ona je asi dokonalá... Svoje vlastni nedostatky nevidí, ty samé, které vycita mně :D blbosti...
Vzdycky sem se jí bala protoze me asi 5x napadla nebo chtela, kolikrat tomu nekdo zabranil diky bohu, ale parkrat se to stalo... taky mi asi 5x vyhrozovala fyzickym napadenim, taky tomu nekdo zabranil... nikdy ji uz nebudu mit rada, nemáme vztah, nekomunikujeme spolu, ikdyz spolu bydlime. Jen nutna pretvarka.
Nemohu s ni o vecech mluvit, protoze s ni to nejde. Shodi to na mě, já sem spatna, odejde, zacne me urazet nebo prekrikovat, vyhodi me nebo odejde. Takze vse co se mezi nami stalo je cim dal tezsi kamen.
Vim, ze je poskozena, vidim co z ni udelaly drogy. Chladneho zleho agresivniho cloveka ktery zije ve svem uzavrenem svete jen sam se svym psem. Mluvi uz jen s mamou. Do prace chodi, ale normalne nezije. Nikdy nebude mit normalni zivot a nemuze mit ani normalniho muze, protoze ji takovy nikdy nebude chtit. Ma problem s navazovanim vztahu.. a hlavne s komunikaci.
Je to otřesné. Zivot s ni je otresný a priznam se ze sem si mockrat prala, aby uz zemrela. Aby chcipla bud na tech drogach nebo v jejich dusledku, protoze takovy clovek je lepsi kdyz na svete neni. Chovam k ni opravdu nenavist po tech 10 letech co fetovala a nevim jestli jeste fetuje...
Nastesti ty incidenty nejsou casto, vetsinou se ignorujeme nebo se pozdravime a prohodime par vet jen, ale nemluvime spolu moc. Jeji obcasne vyzvy nekam s ni jit atd odmitam protoze vim ze je to zly agresivni naruseny clovek, ktery me za rok bude zase ohrozovat az ji to chyti. Nestojim uz o ni a fakt ji preju jen to nejhorsi. Zit s ni v rodine pro me bylo peklo a konecne to muzu nekomu uprimne rict. Diky za to.
Omlouvam se, jestli je to chaoticke. Ale proc vam to vlastne pisu ? Co by me zajimalo ? Jestli je to povaha, nebo drogy. Protoze ne asi kazdy fetak zustane navzdy agresivni, zly, tak jestli to spíš nezdedila po fotrovi jeho povahu? Já nevím... vrtá mi to hlavou... Je v ni hrozna nenavist vuci me, byla by mi schopna i ublizit obcas, je bezcitna, neempaticka, slovně utoci a snazi se vypadat jako ta lepsi nez ja...
Prijde mi, ze ji nedochazi veci v mozku.. vzdy na me vybehne s necim absurdnim, aby me shodila, aby byla zase frajerka a ja ta nejhorsi a vse ostatni - moje dobré stranky - nase hezka minulost v detstvi - co pro ni sem tam udelam atd - to ona nevidi.. Vypusti z pusy kolikrat hrozny veci hnusný i vuci mně, nebo necitlivy..
A nevim jestli je to bezne... Ona je fakt pripad. Nemuzu ji to rict kdyz je v amoku (branit se jejim utokum) tak ji to napisu a ona si me zablokuje, nejde s ni mluvit... Nevim jestli fetuje, ale nedivila bych se... Kazdopadne by me zajimalo jestli se vyvinula v takového cloveka protoze zdedila fotrovo geny, nebo jestli z ni tohohle zmrda udelaly drogy.. Nedokaze mluvit, jen nadavat se strasne hnusnym oblicejem, zlem a agresi v nem... Fakt se ji bojim no. A zpetne lituju ze jsem to neohlasovala na policii.. aby proste mela aspon zaznam...
Nejradsi bych byla aby zacala brat aspon nejake leky od psychiatra, ale na tom se s ni tezko domluvim... Vubec nevim jak by reagovala kdybych ji rekla pravdu od plic co si myslim o ni a jejim chovani... strasne bych ji to chtela rict do oci, ale neohrozim svoje zdravi kvuli cti ci hrdosti. Ona stejne lepsi nebude. A kdyz sem ji driv podcenila tak me napadla nebo vyhrozovala. Mluviti stribro, mlceti zlato...
Takze by me zajimalo co si o tom myslite... Jestli se clovek pak srovna nebo jestli furt bere drogy... Protoze toxickou psychozu nema, je normalni, nic neobvyklyho, jen je v ni strasne agrese a zla a komunikovat neumi, nemá na to... bud chytí zachvat (zacne brecet a hystercit kdyz se ji nelibi co jste zrovna rekl) nebo vas vyhodi nebo odejde a vysmeje se vam nebo ji to hned nasere a pak je agresivni. Nenecha druheho mluvit, neni schopna diskutovat a premyslet nad tim, reagovat.
Dekuju jestli napisete, prosim na email:)
Kazdopadne se za ni stydim a nejstastnejsi budu az chcipne. Zni to hnusně, ale je to tak. Chybět mi fakt nebude a vlastně nikomu... myslím, ze ani mámě.. pak ji mozna vsechno dojde, ze na tom taky má kus viny.
S pozdravem
Klara

Odpověděl: Nikol Spůrová
Klárko, zdravím Vás,
děkujeme za Váš dotaz. Z toho, co v dotazu dlouze popisujete je patrné, že vztah s Vaší sestrou je pro Vás důležitý a ať je jakkoliv narušený a komplikovaný nebo z vašeho popisu aktuálně žádný. Píšete o mnoha situacích, které jste s vaší sestrou zažila. Je i celkem srozumitelné, že máte na sestru vztek nebo cítíte nenávist. I toto patří k našim přirozeným lidským emocím a je to tak v pořádku. Určitě je na místě, abyste s tím nezůstávala sama a měla nějakou podporu. Třeba u přátel a blízkých nebo i u odborníků terapeutů, kde můžete o svém prožívání bezpečně hovořit. Nemáte to jednoduché.
Jestli z vašeho dotazu dobře chápu, ráda byste porozuměla tomu, kde se vzala výrazná emotivita, chování a popř. užívání drog u vaší sestry? Bohužel odpověď není jednoduchá, je téměř nemožná. Vysvětlení všech možných příčin by bylo nad rámec této poradny a ani tak by nebylo možné jasně určit příčiny u vaší sestry.
Pro úspěšné provedení diagnostiky a následné stanovení léčebného plánu je několik zásad a to je především ochota a spolupráce vaší sestry, bez které není možné zjistit okolnosti vzniku a průběhu závislosti a s ní spojených dalších obtíží. Existuje mnoho teorií vzniku závislosti a duševních poruch. Existují lidé, kteří mají tzv. preexistující psychickou poruchu, bez ohledu na užívání drog. Jedná se o tzv. model sebemedikace. Drogy zde zpočátku přinášejí úlevu od psychických potíží. Další skupinou jsou lidé, kde naopak dlouhodobé a intenzivní užívání drog může psychickou poruchu vyprovokovat. U třetí skupiny lidí se dá předpokládat, že psychická nemoc a závislost na drogách vyjadřují jednu základní příčinu, např. stresové poruchy nebo poruchy osobnosti, které mohly vzniknout traumatizací v dětství.
Odpovídám Vám na to, na co se ptáte? Pokud byste potřebovala o tom hovořit více nebo dostat více informací můžete se také obrátit na odbornou pomoc osobně. Víte kam? Stačí napsat větší město, odkud jste, a zašleme Vám vhodné kontakty.
Stačí takto? Klidně ještě napište, pokud potřebujete.
S pozdravem,
Nikol Spůrová