Kámoška na drogách
Viv
Dobrý den. Chtěla bych se zeptat jak pomoct člověku co bere drogy. Jakou má mít vůbec podporu, jestli ji jako má mít (podle mě určitě jo, ale nějací lidé říkají že né :D )
Je mi 17 a moje kámoška (16) začiná brát. Předtím když jsem ji poznala tak hulila jen trávu. Já ji sice nikdy neměla ale nesoudila jsem ji, hodně lidi trávu využívá tak mi to přišlo ještě ok. Jenže na konci školního roku začala chodit zhulená i do školy a měla skoro každý den.. Před měsícem mi řekla že zkusila LSD a MDMA, přičemž MDMA bere doteď. . Kdyby to zkusila aspoň jako nějaký experiment nebo jednou za rok tak nic neřeknu (Možna:D), dokonce jsem viděla jak se ji třepe brada a joo.. Je to divný a nahání mi to hrůzu
Včera měla menší breakdown po tom co mi řekla, že ji její DLOUHOLETÁ kamoška pověděla že je fetka a nadále se s ní bavit nebude. Řikala ze ji nikdo nechápe kromě mě a přestat ani nechce. A tohle mne donutilo sem napsat :D Nechci se s ní přestat bavit přijde mi to fakt hnusný, ale vůbec nevím jak ji mam pomoct a co vše ji říkat, nechci ji ani omylem nějak navést. Moc ráda bych ji říkala pozitivní věci ale bojim se že kdyby je dostávala dal tak bere furt a vic.

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Viv,
je hezké, že Vám na kamarádce záleží a snažíte se jí pomoci.
Obávám se, že pokud ona sebe sama nerozhodne s tím něco opravdu začít dělat, můžete se snažit sebe víc, ale nejspíš to bude k ničemu.
Na Vašem místě bych byla v pomáhání kamarádce opatrná. Hlavně pro to, abyste se sama nedostala do problémů. Pomáhat druhým je bezesporu úctyhodná záležitost, ale pokud by to mělo znamenat, že se budete trápit Vy, nemá takové pomáhání moc smysl. Tedy pokud chcete kamarádce pomáhat, je vhodné si držet své hranice, chránit se, nezapomínat na sebe, své přátelé a koníčky. Právě to může být pro kamarádku motivací ke změně.
Co můžete dělat je být s kamarádkou nadále v kontaktu. Nebojte se s ní otevřeně a na rovinu mluvit o tom, čeho jste si všimla a co slyšíte. Můžete jí tak pomoci uvědomit si, že má problém. Nebojte se s ní mluvit o tom, že Vám na ní záleží, ale že jí nechcete v braní drog podporovat. Můžete jí navrhnout pomoc ve zprostředkování odborné péče, kde by mohla o svém užívání  drog mluvit a hledat řešení nebo získáním informací minimalizovat rizika s užíváním spojená. Nikdo jí nebude k ničemu nutit, pokud nebude chtít a může zůstat v anonymitě. Vy jí můžete samozřejmě doprovodit.
Zvažte, co jí nabízet a co už ne, kolik času a energie chcete v tuto chvíli investovat.
Zde Vám posílám odkaz, kde jsou podrobnější informace, které se mohou hodit i Vám jako kamarádce: http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
Pokud se potřebujete zeptat na něco dalšího nebo napsat více, neváhejte znovu napsat.
Za Drogovou poradnu
HS