Záznam v lékařské karte v případě zájmu o léčbu
Nickybabe
Dobrý den, blízká osoba občas užívá MDMA. Neužívá každý den ale minimálně jednou za dva/tri měsíce požívá, a to i tři dny v kuse - minimum spánku nebo žádný, má psychické problémy, dle slov vždy věří ze to zvládne včas utnout, jenže přibývají pondělní “nevolnosti”, které se protahuji do dalších dnů, problémy ve vztahu s přítelkyni která užívání odsuzuje a neustale odpousti a snaží se motivovat ale neúspěšně, problémy v rodině a samozřejmě lži a extrémní psychicky tlak na
nejbližší okolí které má o tuto osobu strach -
možné zhrouceni, ztráta práce a bydlení..
Navrhovala jsem konzultaci s lékářem ale má
strach z lékařského záznamu - tj. že by s tim do
budoucna tato osoba mohla mít potíže v rámci
lékařského záznamu. Existuje nějaký záznam, ktery by vystavil uživatele riziku pokud se bude snažit problém řešit ? V minulosti již měl uživatel s drogami problém na denní bázi, nyní občasně ale problém přetrvává. Je čeho se obávat nebo lékařské tajemství pamatuje i na předávání mezi lékařskými institucemi- doplňuji ze se nejedna o výtržnictví, situace probíhají v domovském prostřední.

Odpověděl: Nikol Spůrová
Dobrý den, Nickybabe,
děkujeme za Váš dotaz. Je fajn, že máte starost o Vaší blízkou osobu.
Každý zdravotnický pracovník je povinen zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, o kterých se dověděl při výkonu svého povolání. To je dáno právními předpisy. Jsou nějaké vyjímky, jako je souhlas ošetřované osoby nebo je zdravotnický pracovník zbaven mlčenlivosti v nezbytném rozsahu pro obhajobu v trestním řízení. Zdravotničtí pracovníci si samozřejmě vedou o svých pacientech záznamy, ale ani ty nesmí poskytovat dále. Pouze ve výše zmíněném. Tedy se Váš blízký nemusí nijak zvlášť obávat, že by se informace o jeho závislosti dostaly dále.
Existuje také možnost anonymní ambulantní léčby pro závislé. Možností je hned několik. Anonymně a zdarma léčbu poskytuje určitě naše Adiktologická ambulance SANANIM, z. ú. Myslím, že to není problém ani jinde, jestliže jsou zařízení financovány z jiných zdrojů než jsou zdravotní pojišťovny.
Je možné se o vhodném typu léčby anonymně a zdarma informovat i v některém z kontaktních centrech pro uživatele drog. Existují také svépomocné anonymní skupiny.
Pokud byste potřebovali kontakt na konkrétní služby, stačí napsat větší město odkud jste, a zašleme Vám vhodné kontakty.
Kdybyste si chtěli Vy nebo partnerka vašeho blízkého tyto informace ujasnit a více promyslet, jak s kamarádem hovořit či podpořit jeho motivaci můžete se obrátit na poradnu i vy. Bylo by Vám to k něčemu?
Zde Vám posílám odkaz také odkaz, který by vám mohl být užitečný: http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html.
Stačí takto?
Klidně ještě napište, pokud potřebujete.
Přeji hezký den,
Nikol Spůrová