Jak pomoci
Žaneta
Dobrý den, potřebovali bychom poradit, jak postupovat s člověkem drogově závislým u něhož se začínají projevovat halucinace, kdy má pocit, že jej někdo a jeho rodinu chce zabít, mluví o ufonech a tajných hlasech. Několikrát volala i na policii, že někdo někoho vraždí. Několikrát se musela i volat sanitka, ale nakonec ji stejně na její žádost musí pustit. Bohužel si nechce přiznat že je závislá a pomoc odmítá.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Žaneto,
díky za dotaz i za důvěru, se kterou se na nás obracíte.
Jestli to chápu dobře, celá situace už trvá delší dobu ... možná měsíce, možná i déle. Píšete, že dotyčný má pocit, že někdo jeho a jeho rodinu pronásleduje, pravděpodobně užívá drogy, problém popírá, opakovaně už byla volána policie i záchranná služba, zatím však bez valného efektu.
S ohledem na to, že už má dotyčný i jeho rodina ledasco za sebou, by bylo dobré obrátit se s žádostí o pomoc a radu na některou z Poraden pro rodiny a blízké uživatelů drog. Máte pravdu, že pokud si dotyčný problém nepřizná, nemůže ho řešit. Podobně je na tom i rodina ... i ta má možnosti, jak se situací naložit. Nemůže sice dotyčného donutit jít se léčit proti jeho vůli, ale rozhodně na něj může vyvinout velký tlak ... přesto je potřeba promyslet i tu variantu, kdy dotyčný s užíváním nebude chtít přestat.
Rodina by nemalě zapománat na svoje ostatní členy, a tak má plné právo a možná i povinnost, nastavit si hranice a dát jasně najevo, že určitě chování je nepřijatelné. To chce ne jen odvahu a odhodlání, ale i důslednost a taky podporu a pocit vnitřní jistotu, že to, co dělám, dělám pro sebe i pro druhého a je to v pořádku, ať už to dopadne jakkoli.
Pokud by byla zmiňovaná rodina z Prahy, doporučila bych jim obrátit se na naši Poradnu pro rodinu v Žitné 51 na Praze 1, kousek od I.P.Pavlova. Stačí zavolat a objednat se, jejich služby jsou poskytovány diskrétně a zcela zdarma.
Poradna pro rodinu, Žitná 51, 110 00 Praha 1
Pevná linka
+420 284 824 234
Mobil
+420 739 268 527
Email
rodice@sananim.cz
S pozdravem,
Gabriela Minařík.