Zánět dělohy nakažení od partnera
Lucie
Dobrý den, skončila jsem s šílenými bolestmi břicha na pohotovosti. Dr. mi řekla že mám zánět dělohy. Když jsem se jí ptala jak se k tomu přichází, tak mi naznačila že s největší pravděpodobností mě nakazil partner. Jsme si jistá že nevěrný mi nebyl. Spíš mě zajímá zda je možné že by měl žloutenku a tak na mě přenesl nějaký bacil nebo něco? Moc se v tomhle nevyznám. Partner byl dlouhodobým uživatelem heroinu se střídáním pervitinu. Nyní je na substituční léčbě, užívá Zubsolv a pokud má výpadek tak Suboxone (ten si jeden čas taky píchal do žíly). Díky za vaši odpověď

Odpověděl: Markéta Černá
Dobrý den, Lucie,
děkujeme za Váš dotaz.
Doufám, že se Vaše obtíže již minimálně zmírnily.
Teď k samotnému dotazu.
Zánět dělohy je celkem dost široký pojem. Děloha má 3 hlavní části, přičemž v každé z těchto částí může  probíhat odlišně ale také se dost často prolíná a ovlivňuje jich tak více najednou.
Infekce nejčastěji probíhá 2 cestami:
• vzestupná cesta - Bakterie se šíří od zevních rodidel směrem k děloze
• sestupná cesta - Kdy se rozšíří zánět v oblasti malé pánve, kde je děloha uložena např. při zánětu slepého střeva.
Zánět dělohy je bakteriální, tedy do těla se dostane bakterie, která zánět způsobí. Může to mít několik příčin. Hlavní z nich jsou:
• neideální provádění intimní hygieny - tedy hlavně narušení rovnováhy v pochvě volbou nevhodného mýdla. Ideálně by je měl používat i partner. Pokud je narušená rovnováha, je mnohem jednodušší, že se dostanou do těla bakterie, které tam nemají co dělat.
• sexuální styk - je možné, že k přenosu dojde i při styku
• hormonální nerovnováha
• snížená obranyschopnost
Zmiňujete, že Váš partner bral v minulosti drogy. To samo infekci určitě nezpůsobilo. Ani pokud by prodělal žloutenku. Žloutenka je virové onemocnění, ne bakteriální, tudíž zánět dělohy způsobit nemůže.
Pokud máte obavu, že jste se mohla nakazit od partnera, je nepravděpodobné, že by to souviselo s užíváním substitučního preparátu nebo jiných látek. Je tu tedy možnost během sexuálního přenosu. Je možné, že mohlo dojít k mikrotraumatu (narušení sliznice) při sexu, kdy vznikla brána vstupu pro možnou infekci.
Stačí takto? Pokud byste měla ještě nějaký dota, klidně se na nás obraťte.
Držím palce, ať je brzo lépe.
Markéta