Dotaz na bratra
Lola
Dobrý den,
můj 40 letý bratr vykazuje všechny známky duševního onemocnění a my nevíme, jak mu pomoci. Je už spoustu let každodenním kuřákem marihuany a častým pianem. Navíc si prošel těžkým rozchodem s partnerkou, která mu kvůli jeho nezodpovědnosti zakazuje styk s dcerou. Bratr žije u matky, v každém zaměstnání vydrží jen chvilku, nemá přátele, je nepříjemný a výbušný. Mluví scestně, povídá si pro sebe, má pocit, že ho sleduje sousedka, policie atd. Uzavřel se do svého světa, kdy jen on má ten správný náhled na život, my ostatní jsme otroci konzumu. Nelze s ním vůbec o ničem diskutovat, hovoří velikářsky a nepustí druhého ke slovu. Situace trvá už delší dobu, ale teď se to hodně zhoršilo. Už to vůbec není on, ale to vidíme jen my. Jak mu můžeme pomoci? Jak ho dostat k odborníkovi? Nebo máme dál sledovat, jak se nám všem vzdaluje a doufat, že nic nevyvede? Děkuji za odpověď a přeju hezký víkend, Lucka

Odpověděl: Nikol Spůrová
Zdravím Vás,
děkujeme za Váš dotaz. Z toho, co popisujete je jasné, že máte o bratra obavy i o zbytek rodiny.
Je to složitá situace a obávám se, že její řešení je nad rámec této webové poradny.
Vzhledem k tomu, že je dospělý a svéprávný je složité ho k odborníkům dostat bez jeho motivace. Co však můžete udělat Vy a vaše rodina je, že se obrátíte osobně na odborné služby, kde můžete celou situaci kolem bratra probrat. Kolegové Vám rádi poskytnou podporu a informace k tomu, jak můžete dále ideálně postupovat a pokusit se bratra motivovat odborné služby navštívit.
Víte, kam se obrátit? Jednou z možností jsou odborné adiktologické služby, kteří pracují s blízkými osobami závislých. Další možností je se obrátit na některé spádové centrum duševního zdraví. Někteří kolegové jezdí za klienty i do domácího prostředí, třeba by se podařilo bratra postupně motivovat ke spolupráci. Pokud napíšete, odkud jste, ráda Vám nějaký kontakt na službu poskytnu.
Pokud jste z Prahy nebo je pro Vás dostupná, můžete se obrátit např. zde:
Poradna pro rodinu SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Tel.: +420 284 824 234
+420 739 268 527
Email: rodice@sananim.cz
web: https://www.sananim.cz/sluzby-a-zarizeni/ppr/
Pokud byste měli pocit, že Váš bratr ohrožuje sám sebe nebo okolí, neváhejte zavolat rychlou záchrannou službu.
Držím palce a určitě ještě napište, pokud potřebujete.
S pozdravem,
Nikol Spůrová