Jak poznám že přestala brát pervitin
Anonym
Dobrý den, mám dotaz našel jsem si přítelkyni se kterou teď budu rok. Na začátku vztahu tak do léta bylo vše parádní co se vztahu týká. Dokonce jsem měl v partnerce takovou důvěru že mě o sobě řekla snad úplně vše včetně toho že než jsme se seznámili tak brala pervitin šnupala, pak zaváděla do análu a dříve brala i nitrožilně. V pervitinu jela cca 12let. Do toho všeho stejnou dobu kouřila denně trávu. Když jsme se seznámili říkala že skončila sama s pervitinem.a trávu řekla že už si také nedá páč jsem ji o to prosil .mám dvě děti z předchozího manželství a partnerka jedno také z předchozího vztahu, teď spolu čekáme další. Partnerka otěhotněla začátkem července a od té doby se hodně věcí změnilo a zjistil jsem že trávu kouří pořád dále.Začala být hodně agresivní už xkrat se chtěla odstěhovat vše je špatné a hlavně je schopná prospat 20hodin denně. Výjimkou je když se vrací do své domoviny to funguje celý den a jezdí tam tak dvakrát do týdne kde se stále stýká s lidmi co jedou v drogách. Tim pádem jsem začal mít strach že se k tomu vrátila. Tvrdí mě že ne ale když požadují test tak odpoví že v žádném případě. Jelikož lhala s trávou ještě má tendenci pít alkohol tak už ji nevěřím. Ptám se jak mohu zjistit zda je vše v pořádku? Že nebere? Říká mi jen že se jí stýská po domovině a chce tam pořád jezdit ale je tam vzdy s lidma co berou a celý den. Doma se neudělá vůbec nic už mě to mrzí páč jsem na vše sám. Ale říkám si třeba to vše může souviset s těhotenstvím a je čistá. Ale s takhle vysátou energií jsem ještě nikoho nikdy neviděl. A moc se bojím a děcko. Děkuji za odpověď

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den,
prvně moc díky za Váš dotaz. Zcela chápu Vaše obavy. Z toho, co popisujete, je zřejmé, že se pravděpodobně něco děje a Vám v tom není vůbec dobře. Bohužel těžko na dálku soudit, co je příčinou zvláštního chování Vaší partnerky, zda jde o změny přicházející v těhotenství nebo související s užíváním návykových látek nebo kombinaci obojího. Faktem ale je, že člověk, který má zkušenosti s užíváním a abstinuje, se v rámci ochrany sebe sama snaží komunitě uživatelů spíše vyhýbat než ji vyhledávat. Protože být nadále v kontaktu s uživateli je opravdu velmi rizikové, a málokdo tomuto riziku odolá. Píšete, že jistotu máte u marihuany a alkoholu, to jsou ale látky, které - a obzvlášť alkohol - přinášejí v průběhu těhotenství významná rizika.
Spíš než testování, bych Vám doporučila klidný rozhovor, v rámci, kterého byste mohl zjistit, zda se něco opravdu neděje, ptal se, jak se Vaše partnerka má, nabídl ji podporu i v momentech, kdy by se něco dělo, případně doprovod do pomáhající služby, kde by se dalo o všem otevřeně mluvit (kontaktní centrum, adiktologická ambulance apod.). Prostě hned nesoudit, ale ptát se a nabízet...více se můžete dočíst například zde: https://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
Ani testy Vám totiž nedají stoprocentní jistotu, tu Vám může bohužel dát jen partnerka sama.
U těhotných je situace samozřejmě o to komplikovanější, že jde nejen o zdraví ženy, ale i dítěte. A také o to, co bude následovat po porodu, pokud by se u matky prokázalo užívání návykových látek v těhotenství. O tom se můžete dočíst více například zde: www.mamaadrogy.cz. Můžete tyto stránky doporučit i partnerce v rámci Vašeho rozhovoru, s tím, že vše lze řešit, a to třeba i s Vaší podporou, pokud ji budete chtít nabídnout.
Co bych Vám ale v tuto chvíli doporučovala úplně nejvíce, je vyhledat ve Vašem okolí službu nabízející podporu lidem užívajícím návykové látky.
Nevím, z jakého jste města, ale v Mapě pomoci: https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/ lze vyhledat adiktologickou službu ve Vašem okolí a podívat se na webových stránkách, zda nabízejí i konzultace blízkým a příbuzným.  Tam můžete zcela bez obalu mluvit o tom, co se u Vás doma děje, jaké máte obavy a také plánovat další kroky, které by Vám i Vaší partnerce mohly pomoci situaci zvládnout, a ne jí třeba jen vyhrotit a zkomplikovat.
Pokud byste ve výběru vhodné služby tápal, zkuste se obrátit na naši Poradnu pro rodinu https://www.sananim.cz/sluzby-a-zarizeni/ppr/, kolegové Vám jistě rádi doporučí vhodnou službu ve Vaší blízkosti.
Držím palce!
Za Drogovou poradnu, Andula Novotná