Alkohol
Jan
Dobrý den,
kolegyně v kanceláři kanceláři má nejspíš problémy s alkoholem. Došlo to tak daleko, že v kanceláři to soustavně smrdí alkoholem, protože během pracovní doby popíjí ze skleničky tvrdý alkohol, který navíc krade ostatním kolegům (dary a zbytky z oslav) Když pije, její chování je značně nepředvídatelné, s čímž mám potom problém zase já. Když se s ní snažím bavit, o tom co se mi nelíbí, vše popírá a vinu svaluje na vše možné, včetně mě. Jít jí udat se mi nechce. Přemýšlel jsem, jak tuto situaci řešit, ale kloudného mě nenapadlo. Nemáte nějaký nápad, jak tento problém řešit.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Honzo,
a děkuju za dotaz.
Netuším, jak byste si řešení situace představoval. Pochopila jsem, že nemáte úplnou jistotu, jak to skutečně je, ale zdá se velmi pravděpobné, že kolegyně pije a ještě v práci krade (víte zatím jen o alkoholu). Neznám ale spoustu detailů, i proto bude moje odpověď poněkud obecná:
Bohužel mne na základě těch pár informací od vás nenapadá jiné řešení, než kolegyni jasně oznámit, co vám vadí - zápach po alkoholu, nepřiměřené chování, ztrácející se alkohol, buďte klidně v jedné dvou větách konkrétní (příklad nevhodného chování, nespolehlivosti). Můžete vyjádřit pochopení, že občas má každý své. problémy, ale nastavte jasné hranice, jaké chování je přijjatelné a jaké nikoli. Klidně nabídněte poradenskou linku, kontakty ... odkaz na naše stránky. Ale další kroky nechte na kolegyni. Pak už nezbývá než jasně stanovit termín, do kdy se musí situace změnit. Nezmění-li se, nezbyde než jít za nadřízenými a situaci řešit oficiální cestou.
Obecně doporučuji se při rozhovoru držet konkrétních situací, svých pocitů a toho, co vidíte, slyšíte a čeho si všímáte vy sám. Snažit se zachovat klid a komunikaci příliš nerozmělňovat - někdy je méně více - prostě jasné, stručné, srozumitelné, v klidu, bez emocí, konstruktivně. Někdy stačí i zpráva. Něco ve smyslu: "často tu cítím alkohol, je mi to velmi nepříjemné, myslím si, že v práci piješ, často se chováš nepředvídatelně a není na tebe spoleh, tenhle týden se stalo to a to, když o tom chci s tebou mluvit, osočuješ mne nebo kolegy, nevím si s tím moc rady, můžu ti nabídnout kontakty, kde ti pomůžou, ale jestli s tím něco neuděláš do konce měsíce, jdu za vedením, budeme to řešit".
A nebo můžete jít za nadřízenými rovnou. Chápu, že nechcete být udavač, ale těch možností jednoduše moc není - můžete mluvit s kolegyní, nebo do toho zatáhnout kolegy (což doporučuji ze všeho nejméně), a nebo s nadřízenými, kteří by měli být schopni zůstat diskrétní. Podle toho, co jste psal, tak už jste se o komunikaci s kolegyní pokusil, ale nic se nezměnilo, ještě začala osočovat vás. Obávám se, že za těchto podmínek není kolegyně otevřená nějaké změně a dost možná bude situace jen dál gradovat nebo se prostě protahovat. Obávám se, že bez jasných kroků budete tak trochu krýt chování kolegyně a de facto jí dávat najevo, že se nic až tak strašného neděje.
Rozhodnutí, co udělat, je na vás. Spousta lidí by situaci raději přehlížela, než řešila. A i to je vlastně docela pochopitelné. Vy jste napsal nejspíš z toho důvodu, že situaci řešit chcete. Takže přeju odvahu a klid. Budu ráda, když se ozvete, jak se sitauce vyvíjí.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.