ako pomoct zavislemu
lili
dobry den, moj najlepsi kamarat je závislý na pervitine. uziva ho 10 rokov. po priznani sa mu zrutil vztah a ako drogy velebil, tak ich teraz odsudil, mal depresie, bol lutostivy ale zaroven prejavy agresie. posledny krat si dal niekedy min. tyzden... prisla paranoja, vybuchy zlosti, asi hystericky smiech, lovenie v pamati zvlastnych zazitkov, stihomam, desive vety... po poslednom vybuchu sa sam ukludnil cca po 2 hodinach ospravedlnil sa a dnes siel dobrovolne na liecenie ale ze zostane len 4 dni. je to urcite malo ale moja otazka znie ako mu mozem pomoct. dohodli sme sa ze mu budem kontrolovat moc pruzkami, kedykolvek uznam za vhodne. podporuje ho kamarat s manzelkou ja a jeho mamu do toho nechce zatahovat. zakazal to. ako mu mozeme este pomoct co robit... dakujem

Odpověděl: Dana Pěčová
Dobrý den,
Váš kamarád je po 10 letech užívání prvitinu nejspíš závislý. 4 dny pobytu v léčebně není léčba. Chtějte po něm, aby se ke své závislosti postavil odpovědně a šel se léčit alespoň do adiktologické ambulance. Pokud mu stihomamy a výkyvy nálad nezmizí abstinencí, je třeba, aby byl zamedikovaný léky, které mu může předepsat psychiatr.
Kontrolní testy z moči jsou orientační, tzn. že mohou vykazovat falešnou pozitivitu i negativitu. Navíc se dostanete do velice nepříjemné situace, kdy vlastně přebíráte odpovědnost za jeho užívání. Nepíšete, co se bude dít, když bude test pozitivní. Tam bych Vám doporučila udělat dohodu, že se kamarád půjde léčit.
Pomoci mu můžete tím, že mu přenecháte zodpovědnost za jeho chování, aby mohl pocíti důsledky.
Za Poradnu Pěčová