Alkohol
Žena
Dobrý den. Prosím o názor k této situaci.
On denně pije. Skutečně denně. Pije tvrdý alkohol - absint, vodka, rum, slivovice.. Čím silnější, tím lépe. 1-2 litry i více (po litru vypadá jako běžný člověk po jednom pivu), k zapijeni má navrch často krabicové víno. Vikendy propije absolutně celé. První na co ráno myslí, je alkohol, spát chodí vždy - i při vážných nemocech, po operaci, vždy úplně opilý téměř do bezvědomí (odešel proto například na reverz). Už má zdravotní problémy s vnitřními orgány, působí "hloupějším" dojmem, ačkoliv samotné IQ má vysoké. Opilý se chová jako hulvát a buran. Pomočí se i pokálí. Většina osob jej opustila, zbylí pouze přátelé kteří s ním sdílí jeho závislost. Po probuzení zvrací. Má velké bolesti, výčitky, obavy o svůj život a zdraví, o vliv na své blízké, které ztratil. Řídí denně ještě opilý.
Druhý odstavec bude o tom samém člověku v ten stejný čas, jakkoli to může působit nereálně, je to tak. Je velmi pracovitý, v zaměstnání oblíbený, na vysoké a náročné pozici, kterou s ohledem k situaci už zvládá s vypětím všech sil, bolestmi, zvracením, ale zvládá. Stará se o sebe, stará se o dům, opilý, ale dělá to. Je to čistotny, poctivý, ve své situaci ještě pomáhá druhým. Má dva starší syny, kterým denně věnuje čas i po rozvodu, zajímá se o ně, pravidelně platí vyšší výživné, než stanovil soud. Nikdy nezapomíná na jejich vysvědčení, narozeniny, Vánoce. Čas s nimi však tráví opilý, to je vždy, když není v práci. Úplně vždy.
Lze něco udělat? Jsem hodně blízká osoba z rodiny, znám jej od malinka a je mi z toho nelehko. Je to velmi laskavý a hodný člověk.

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Ženo,
děkujeme za dotaz. Z dotazu je patrné, že máte obavy o Vašeho známého, kdy jeho užívání alkoholu je sebedestruktivní a míří k sebezničení. Nejsem si jistá, co by ho mohlo motivovat ke změně. Důležité ke změně je jeho vlastní motivace a dobrovolnost. Motivací pro něho mohou být synové. Zkuste si s ním promluvit, možná by jeho děti mohly být pro něho tou motivací. Můžete mu nabídnout, že ho doprovodíte do ambulance, kde může začít léčbu. Zde dostane informace o svých možnostech, prostor pro sdílení emocí, plánování dalších kroků. Pravděpodobně se může stát, že nebude chtít o tom s Vámi mluvit a o ničem slyšet. V tom případě je možné se obrátit na odborníky sama a a celou situaci probrat osobně, i pokud by známý odmítl hovořit s odborníky. Kolegové Vám poskytnou podporu a případně další informace o možnostech, jak můžete dál postupovat.
Pokud jste z Prahy nebo ji máte blízko, můžete se obrátit zde:
Poradna pro rodinu SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
TELEFONNÍ KONTAKT:
+420 284 824 234
+420 739 268 527
Email: rodice@sananim.cz
V případě, že žijete dál od Prahy, napište okres, odkud jste a můžeme Vám dát kontakty.
Snad Vám tyto informace pomohou. Budu držet palce.
Za Drogovou poradnu
HS