Závislost na kratomu
Madla
Dobrý den, prosím o radu. Můj syn (18 let) je závislý na kratomu. Bere ho od července 2023 4 dny v týdnu po 5 g. Od září 2023 bere pravidelně 2x denně 5g. Od minulého týdne jsme snížili dávku na 3g 1x denně s tím, že po stabilizaci budeme pokračovat ve snižování. Zatím bojuje s abstinenčními příznaky, je depresivní, nervózní, má potíže se spánkem a nechutenství. Pravdou je, že se situace mírně zlepšuje. Syn zatím odmítá odbornou pomoc. Je povahově velmi hodný a citlivý chlapec, má obrovské přání zbavit se toho. Pocity nás rodičů nemusím snad ani popisovat. Nic mu nevyčítáme, podporujeme ho jak jen to jde. Myslíte, že máme šanci situaci zvládnout sami? Jak dlouho po úplném vysazení trvá krizové období, ve kterém je pravděpodobnost recidivy, případně jak se tomuto snažit zabránit. Velmi Vám děkuji za odpověď.

Odpověděl: Nikol Spůrová
Dobrý den, Madlo,
děkujeme z Váš dotaz. Z toho, co popisujete, je jasné, že nejste v jednoduché situaci. Bohužel takto na dálku nejsme schopni posoudit závažnost situace. Chápu, že se synovi nechce vyhledat odbornou pomoc. Bylo by vhodné ho v tom zkusit podpořit a zkontaktovat některou ze zdravotnických služeb (lékaři, psychiatrie) nebo některou z adiktologických služeb, aby stav Vašeho syna objektivně posoudili. Někdy je velmi účinné a vhodné zmírnit některé odvykací stavy medikací. Bohužel však nedokážu ani předvídat úspěšnost zvolené cesty k abstinenci Vašeho syna bez odborné pomoci ani jak dlouho může „krizové" období trvat. Je to velmi individuální záležitost.
Užívání návykových látek může mít mnoho příčin a je fajn je zkusit právě s odborníky bezpečně prozkoumat a hledat jiné zdravější alternativy, jejich zvládání. Někdy se po vysazení mohou znovu objevit. Preexistují různé úvahy o vzniku psychopatologických onemocnění. Tím nechci říci, že by se to Vašeho syna konkrétně týkalo. Nicméně je fajn mít o tom povědomí.
První skupinou jsou osoby s preexistující psychickou poruchou, bez ohledu na to zda byla diagnostikována či léčena. V některých případech to může vést k rozvoji užívání návykových látek, pokud látka přináší krátkodobou úlevu. Jedná se tzv. samoléčení. To znamená, že návykové látky mohly od těchto potíží „pomáhat" a jejich vysazením se potíže znovu objevily či se projevili ve větší intenzitě.
Druhou situací je opak, kdy dlouhodobé užívání návykových látek může duševní poruchu způsobit či vyprovokovat.
Pro třetí skupinu platí předpoklady, že závislost na drogách a psychické poruchy jsou vyjádřením jedné ze základní příčiny, př. stresová porucha nebo porucha osobnosti, která mohla vzniknout traumatizací v dětství či pozdějším věku.
Chápu, že pro syna chcete udělat to nejlepší. Pokud odmítá vyhledat odborné služby, bylo by fajn vyhledat pomoc a podporu alespoň Vy jako rodiče. Není potřeba na to být úplně sami.
Pokud byste potřebovali, napište odkud jste a zašlu Vám kontakty na odborná zařízení, která můžete navštívit, buď Váš syn uživatel nebo i Vy jako rodiče a poradit se, jak nejlépe postupovat. Není nad osobní pohovory.
Máte-li v dosahu Prahu, můžete se obrátit zde:
Adiktologická ambulance pro dospělé a mladistvé, SANANIM
Žitná 1574/51, Praha 1
tel.: 724 521 913
e-mail: klinika@sananim.cz
https://www.sananim.cz/sluzby-a-zarizeni/ambulance/
nebo
Poradna pro rodinu, SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
tel: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
https://www.sananim.cz/sluzby-a-zarizeni/ppr/
Moc Vám držím palce a jestli budete potřebovat další podrobnější informace, dejte vědět.
S pozdravem,
Nikol Spůrová