HHC u dcery 15 let
Jarek
Dobrý den,
zjistil jsem že dcera 15 let užívá marihuanu, respektive HHC. Před rokem prožila šikanu ve škole a léčí se u psychiatričky a psycholožky. Užívá antidepresiva a do toho tady toto. Chci se zeptat zda-li o tom mohu informovat psychiatričku a psycholožku bez rizika nějakých trestněprávních postihů. Potřebuji se s někým poradit jak postupovat jelikož nemohu uhodit na dceru s tím, že vím o jejím užívání HHC a to s ohledem na její psychický stav.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Jarku,
děkuji vám za důvěru i za dotaz.
HHC je v ČR legální. V minulém roce se k jeho užívání dětmi vyjádřil i SZÚ. Nejde o látku bezpečnou a svými účinky se blíží THC, tedy marihuaně. Pokud vím, nemělo by dojít na základě experimentování s takovými látkami k žádným trestněprávním krokům, na stranu druhou, experimentování s podobnými látkami může souviset s dalšími problémy (sám některé z nich v dotazu naznačujete - např. šikana minulý rok, užívání antidepresiv, spolupráce s psycholožkou, psychiatričkou ... kdo ví, co vše se děje nebo dělo někde v pozadí) a nedokážu tedy celou situaci a další možné kroky předvídat.
Na vašem místě bych doporučila konzultovat situaci s psycholožkou, případně psychiatričkou, podle toho, komu důvěřujete více. Zvažovala bych otevřenost v komunikaci s dcerou (možnost přítomnosti vás obou na některém setkání, kde byste informace a svá podezření a obavy vyslovil nahlas). Na prvním setkání s psycholožkou si můžete kroky naplánovat a na dalším už být oba, ale stejně tak můžete iniciovat společné setkání a tam o všem promluvit Pokud by vám spolupráci psycholožka odmítla, chtějte doporučení, na koho se obracet. Pochopila jsem, že i vy sám vnímáte v tuto chvíli dceru jako velmi křehkou a zranitelnou, a celá situace je velmi citlivá, i proto by bylo lépe konzultovat vše osobně, s poradcem, který vás vyslechne a bude s vámi hledat další kroky a postupně vás bude provázet, s někým, komu budete moci důvěřovat, kdo vás nebude soudit, ale bude vám oporou.
Pokud byste sám kontakt na podporu nenašel, napište, jaká větší města jsou vám dobře dostupná, pokusila bych se vám sehnat kontakty.
S přáním, abyste našel potřebnou podporu a situace se stabilizovala,
Gabriela Minařík.