Lékařské tajemství
hela
Dobrý den, můj přítel byl před půl rokem odsouzen k podmíněnému trestu s tím,že musí docházet na pravidelné návštěvy psychologa a AT ambulance, jelikož jeho tr. čin spáchal pod vlivem alkoholu. Před nedávnem jsem zjistili, že má i problémy s drogama drogy. Může se tedy svěřit svému přidělenému lékaři v AT ambulanci, aniž by si přihoršil v posudku pro soudce, který pravidelně lékař vypisuje?

Odpověděl: Bára Orlíková
Podle konzultaci s právničkou Mgr. Gajdošíkovou z Právní poradny A. N. O. by si přítel neměl pohoršit. Dle jejích slov lékaři, kteří mají na starost klienty s nařízenou ochrannou léčbou by soudu měli poskytovat pouze informace o tom, zda klient dochází a zda léčba plní svůj účel (tj. klient dělá něco s problémem, kvůli kterému má léčbu nařízenou). Soud si většinou vyžádá vyjádření ošetřujícího lékaře po nějaké době (obvykle řádově poněkolika měsících) o tom, zda byla léčba započata a zda klient dochází a pak čas od času žád zprávu o průběhu léčby. Lékař nemusí uvádět žádné podrobnosti o tom, s jakými konkrétnimi věcmi se mu klient svěřuje, pouze napíše, že léčba probíhá. To, jak reálně probíhá, nemusí popisovat. Každopádně váš přítel udělá lépe, když se lékaři svěří a začne něco dělat s drogovým problémem, protože tím zároveň předchází vzniku dalších právních problémů, které by mohly s užíváním drog souviset. O zrušení nařízené ochranné léčby se žádá, až když pominou důvody, pro které byla léčba nařízena. Možná se to přítelovým přiznáním, že krom alkoholu jsou ve hře i drogy trochu protáhne, protože k tomu, aby soud uznal, že už další léčba není potřeba, musí být podklad od ošetřujícího lékaře - a ten návrh na zrušení nepodpoří, pokud bude mít pocit, že klient ještě není v pořádku. No, možná je to pro vás trochu zmatené, ale když byste potřebovala další informace, můžete se obrátit na Právní poradnu A. N. O. (kontakt v pravém sloupci na této stránce), kde nabízí bezplatně právní pomoc v oblasti drogové problematiky.