moje dcera sev 18 odstěhovala ke kamárádce.Ted na mojí adresu přišel ze školy doporučený dopis, vypadá to ,že nebude připuštěna k maturitě .Prospěch , absence.Volala jsem jí to,ale řekla,že to neni už moje starost. Má pravdu. Její mladší sestra mi řekla,že se spolu poškorpily kvůli šminkám a ta mladší jí šla do taštičky někde na diskotéce a tam prý ta starší měla lžičku a malou injekční stříkačku. Když se jí mladší zeptala jestli bere drogy,protože jí to hned napadlo,tak řekla,že to je tý kamarádky,co u ní bydlí. A já si dělám starost,aby si něco nezačala s drogama ještě k tý škole.Raději s ní nekomunikuju,abych něco nepokazila.

Odpověděl: Bára Orlíková
Chápu, že jste v obtížné situaci. Dcera je plnoletá, nebydlí u vás a vy víte, že má problémy a nevíte, jak jí pomoci. Z toho, co popisujete, to pro vás sice může vypadat, že se k "té škole přidaly ještě drogy". Ovšem ze zkušenosti, kterou mám, si myslím, že jsou drogy právě důvodem, proč má dcera ve škole problémy. Že následnost těchto dvou problémů je opačná, než by to mohlo vypadat. Zvlášť v případě, že dcera nosí u sebe injekční náčiní, tak to vypadá spíš, že má již s drogou delší zkušenost. Informace, že toto "nádobíčko" patří kamarádce, je obzvlášť nevěrohodná. Nepíšete, zda se s dcerou setkáváte od doby, kdy u vás nebydlí, jaký s ní máte vztah a jaký byl důvod k tomu, že se odstěhovala a zda jí nadále živíte (nepřipadá mi pravděpodobné, pokud dělá střední školu, že by se živila zcela sama, i když u vás nebydlí). Pokud ji poskytujete peníze na živobytí, tak dcera rozhodně nemá pravdu v tom, když říká, že vám není nic do toho, že nedokončí školu. Je potřeba si potom domluvit pravidla, třeba v tom, že jí budete poskytovat finance jen v případě, že bude aspoň relativně řádně studovat a že pokud studovat nebude, nebude od vás nic mít a bude si muset najít zaměstnání. Možná, že vaše vzájemné dohody vypadají jinak, že ji neživíte a že jsem se v tomhle ohledu netrefila, jen mi přišlo vhodné na to nějakým způsobem upozornit. Pokud máte obavy s ní mluvit, tak by možná bylo vhodné postup, jak se situací naložit, zkonzultovat s někým s profesionálů. Obávám se, že je situace taková, že stručná odpověď prostřednictvím interntu vám mnoho nepomůže a že bych vám doporučila se na někoho z odborníků obrátit osobně. Získala byste potřebné informace, inspiraci, jak situaci řešit a podporu, kterou teď v takovéto nelehké situaci zřejmě nemáte. Pokd mi napíšete, odkud jste, mohla bych vám někoho z kolegů, kteří by vám pomohli, doporučit. Zatím přeji hodně štěstí.