synovec
ivča
Muj 23 lety synovec propadl tvrdým drogám v kombinaci s Rohypnolem.Sestra mu již několikrát sehnala různou pomoc, ale vždy bezvýsledně.Nechodí nikam do práce,není ani vyučený a rozprodává z bytu různé věci a krade rodičum peníze a zlato.Vždy když již nemá z čeho si kupovat,kajícně se vrátí,slíbí hory doly a sestra mu vždy odpustí.Dnes když přišla z práce byl zas prohledaný celý byt,jelikož ale nenašel žádné peníze řekl jí,že mu volali " kamarádi"a že když jim nedonese 10tisíc tak mu zabijí mámu.Tak mu je dala.Sestra je zoufalá a neví si rady.Prosím porad tě mi, jestli je možno nechat odvést synovce do nějaké psychiatrické léčebny nebo někam jinam bez jeho souhlasu nebo co jiného lze v takovémto případě dělat,sestra už má opravdu černé myšlenky... Děkuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Omlouvám se za pozdní odpověď. Situace je poměrně komplikovaná. Sestra by toto možná měla zkonzultovat s odborníky a pokusit se najít nějaký vhodný postup. Syna nelze pro drogovou závislost zbavit svéprávnosti a bez jeho souhlasu v podstatě není možné ho dostat do léčby. Je možné v akutním případě, že ohrožuje na životě či zdraví sebe nebo okolí, zavolat záchranku a nechat ho dovézt na psychiatrii. Ovšem z té ho propustí, jakmile se jeho stav zlepší, nechají ho tam s největší pravděpodobností pouze pár dní a možná ani to ne. V podstatě jediná možnost, která sestře zbývá a vím, že to bude znít asi pro vás děsivě a cynicky, je: sestra by měla synovi sebrat klíče od bytu, nepodporovat ho dál v jeho závislosti tím, že mu opětovně poskytuje peníze a nenechat se tímto způsobem vydírat. Tím jeho závislost devastuje i jí. Rozhodnout se pro léčbu musí syn sám, jinak léčba většinou ani k žádnému užitku není. Paradoxně tato situace, kdy syn zjistí, že svou matku nemůže již finančně zneužívat a využívat její podpory, může být (a často je) důvodem pro nástup do léčby a snahou o nějaké řešení. Je to složitá situace a jak jsem již psala, bylo by vhodnější ji s někým s profesionálů probrat osobně. Doufám, že moje odpověď nebyla příliš příkrá. Pokud byste měla zájem o nějaké kontakty, kam by bylo možné se obrátit, napište mi, odkud sestra je a já vám je případně vyhledám. V případě, že by sestra chtěla zkonzultovat právní souvislosti (nedobrovolnou léčbu syna, obavy z exekučního řízení kvůli případným synovým dluhům, apod.), může se obrátit na Právní poradnu A. N. O., kde se zabývají právní pomocí v otázkách drogové problematiky. Kontakt najdete pod rámečkem Právní poradna v pravé části této stránky. Přeji vám i vaší sestře hodně štěstí a věřím, že se situace vyřeší co nejrychleji ku prospěchu všech zúčastněných.