pervitin
zdena
Dobrý den, můj manžel bere 8 let pervitin, z toho asi 5 let nitrožilně. chtěl by s tím přestat, ale je tady problém. Ústavní léčbu odmítá,sám si rozhodně nepomůže a když půjde do poradny a bude se léčit ambulantně, je to anonymní nebo ne? Bude mít někde záznam? A jak je to kdyby šel na detox. Z toho, že to bude mít v záznamech má největší strach a proto se nechce rozhodnout. Můžete mi prosím napsat, jak to doopravdy funguje, děkuji moc.

Odpověděl: Jakub Minařík
Některé poradny fungují anonymně, tj. nemusíte říci své pravé jméno. Jinak pro většinu zařízení platí - vzhledem k tomu že míra stigmatizace spojená s užíváním drog je hodně vysoká - že záznam zůstává jen v tom zařízení, ve kterém se klient léčil, případně je jeho jméno na propouštěcí zprávě, kterou klient dostává do ruky - a kterou většinou sám zanese do zařízení, kde v léčbě pokračuje. Pokud si to klient přeje, je možné vystavit nějakou neutrální, tzv. krycí diagnosu, která je pak prezentována na venek, např. na pracovní neschopnost. Pokud se jedná o nějaké centrální database - tak vyjma pacientů, kteří se léčí metadonem - tak žádná jmenná database neexistuje. Existuje sice něco jako registr - ale tak se hlásí jen případy bez identifikačních dat - tak aby se dal spočíst celkový počet léčených. K identifikačním údajům, které se do registru zasílají se vyjádřil úřad pro ochranu osobních údajů - jsou bezpečná a zpětná identifikace možná není. Pokud váš manžel bere 8 let, tak se obávám, že bez léčby to stejně nezvládne. Takže asi nezbyde, než někam zajít. Taky mám dojem, že pokud někdo bere 8 let a z toho 5 let nitrožilně tak už to většinou okolí ví, protože se to neutají. Obava z prozrazení bývá spíše nechutí k léčbě. Ale pokud se mýlím a váš manžel by opravdu stál o léčbu - tak když napíšete odkud jste - pokusíme se vám nějaké zaříení ve vašem kolí doporučit. Můžete tam pak kliedně a zcela anonymně zavolat a na ochranu údajů se informovat.