navrat z liecenia
vesna
Existuju nejake vseobecne zasady, ako sa spravat k nasemu blizkemu, ktory sa vratili z liecenia? Mame sa tvarit, ze sa nic nestalo, pomahat mu, alebo byt na neho prisnejsi? Moj brat (30r.)sa prave vratil po 5 mesiacoch liecenia do toho isteho prostredia. Ma nase spravanie (rodicov, sestry a manzelky) vplyv na jeho dalsiu abstinenciu? Vdaka, sestra.

Odpověděl: Jakub Minařík
Rozhodně vaše chování vliv na jeho další fungování má. Tvářit se, že se nic nestalo asi není dobré, spíše by bylo lepší s ním zkusit, asi spíš každý zvlášť než všichni najednou promluvit. Asi by bylo dobré mu říct, že jste rádi, že je zpět, že se mu povedl pořádnej kus práce a kdyby potřeboval pomoci, tak že ať se klidně na vás obrátí - protože tušíte, že to nmusí být úplně snadné. Dejte ale pozor, ať to nepřeženete, aby si nepřipadal jako nesvéprávný idiot. Nevím, kvůli čemu váš bratr na léčbě byl, zda kvůli drogám, alkoholu, ... V každém případě s ním promluvte o praktických otázkách - zda může být doma alkohol, nebo jiné drogy (pravidlo čistého domu - alkohol může být spouštěč), jak moc mu vadí vidět někoho opilého, ... a podle toho se zařídit. Jinak se spíše zařizujte podle toho, jak věci přijdou. Držím palce. :-) P.s. Odpověď na tyhle otázky by vám také mohl dát a možná i měl dát lékař z léčebny, kde se bratr léčí. Obyčejně jsou tyhle otázky obsahem rodinných sezení, které patří do léčby. Někdo z rodiny jistě na některém z těchto sezení byl, mohl by si na něco vzpomenout.