co dělat?
zoufalá
Mám 16-ti letou dceru, pro kterou bych i dýchala (jako každá matka). Před rokem a půl si dcera našla přítele, kterému je 22 let. Nejprve jsem byla ráda, že je to již rozumný člověk, ale postupně jsem zjišťovala, že něco není v pořádku (přítel nechodil do práce, přespával u nás v paneláku apod.). Tečkou bylo, když mi dcera sdělila, že se léčil v Bohnicích z drogové závislosti. Zkoušela jsem se jí ho rozmluvit, ale nebylo to nic platné. Abych můj příběh zkrátila, dceru vyhodili ze školy, protože měla absence a byla nezvladatelná. Začala utíkat z domu a já jí nechala hledat policií. Její chování se velmi změnilo, lže a podvádí. Přiznala, že kouří trávu, ale jiné drogy prý nebere. Jenomže já jí nevěřím. Po přečtení vašich příznaků mám pocit, že bere pervitin. Teď není již 3 týdny doma a neozve se mi. Napsala pouze sms, že je v pořádku a abych se nezlobila.Měly jsme krásný vztah víc jako kamarádky než matka s dcerou a já vůbec nevím, jak jí mám pomoci. Ještě, když byla doma, tak jsem jí navrhovala léčení, které odmítla. Mám strach, aby za ty 3 týdny nezapadla do závislosti, ze které nebude cesty zpět. Prosím vás nemůžete mi poradit jestli jí mám přivést domů, přesto, že vím, že znovu uteče, nechat jí zavřít do diagnostického ústavu, nebo najít jinou variantu? Jsem opravdu zoufalá. Děkuji za odpověd.

Odpověděl: Jakub Minařík
Myslím, že jste v hodně těžké situaci. Ale podle toho co píšete se zdá, že dcera by pervitin užívat mohla. Taky soudím, že její chování je celkem dost za hranicí normy - nechat se vyhodit ze školy, a útěky z domova je celkem dost zkoušení trpělivosti. Navíc - možná že dcera se "jen" začala chovat asociálně - ale pokud bere pervitin - tak to co popisujete jsou příznaky, které přicházejí cca. po roce užívání. Pokud - když se v čase přesunete o nějakou dobu zpátky - pokud jste si tehdy všimla že třeba: - dcera nápadně zhubla, - měla nápadně rozšířené zornice, - probděla noci a pak zas abnormálně mnoho spala a jedla. - nebo odešla na diskotéku či party a vrátila se druhý den ráno, nebo odpoledne a lehla a spala tuhým spánkem až do dalšího dne do rána a pak vyluxovala lednici. - + k tomu měla záchvaty naprosto nepřiměřeného chování když jste jí nechtěla pustit ven - + velké výkyvy v aktivitě - jakoby "chcíplá" střídáno s nápadnou hovorností, neposedností a oči při tom září jako dva reflektory do dáli Pokud na většinu položek z výše uvedeného seznamu odpovíte ano a vzpomenete, že to bylo poprvé už před drahonou dobou, třeba před rokem - navíc dcera se teď na tři týdny ztratila - tak myslím nazrál čas pro razantní zásah. Varování jste myslím už vypustila celkem dost a odezvu to nemělo. Asi bych vám doporučil (myslím že jste z Prahy) - se zkusit stavit a dohodnout se na možnostech - třeba i nedobrovolné hospitalisace - se ženským pavilonem pro léčbu závislostí v PL Bohnice (Primář Dr. Dvořák). Oni vám myslím poradí co a jak. Pak - pokud by byli ochotni ji přijmout třeba i nedobrovolně - tak jí zkusit nechat najít policií a odtransportovat rovnou tam. Diagnostický ústav na nějakou přechodnou dobu také nemusí být zlá varianta - ale s tím bych byl opatrnější - volba je to asi jen v případě, že dcera drogy nebere. Myslím, že v tuhle chvíli máte jednu z posledních možností jak využít efekt zavírajících se mříží. Dcera je ještě ve věku blízkém dětskému. Mohlo by to zabrat. Nicméně riziko že se to nepovede a výrazně to zhorší váš vztah s dcerou tady je - ale osobně si myslím, že jste v situaci, kdy nemáte co ztratit. Dcera pravděpodobně bere drogy - ale taky nefunguje, nechodí do školy, ani domů, nepracuje, ... A varianta, že by se to spontánně zlepšilo je v nedohlednu. Vám bych asi doporučil něco jako skupinu pro rodiče k zachování vyšeho duševního zdraví a taky abyste se sama v sobě vyznala a ev. intervenovala do situace efektivně. Pokud chcete dobrý typ tak zkuste si zavolat do DS SANINIM, je to na Praze 7, u Veletržního paláce (Janovského 26), telefon je 220 803 130 a konzultace pro rodiče tam probíhají vždy v úterý od 17.00. Kolegové, kteří skupiny vedou by vám mohli trochu pomoci, myslím, že jsou celkem dobří. Navíc jsem jednomu z nich volal, abych zjistil od kolika hodin konzultace pro rodiče jsou a stručně jsem mu vylíčil co jste psala do poradny a co jsem vám radil. Takže když tam vyrazíte hned příští týden - budou si to jistě i pamatovat P.s Držím palce a přeju pevné nervy a taky "pevnou ruku" (tou pevnou rukou myslím ráznost ve vašich rozhodnutích). Obé budete potřebovat. :-)