Otec alkoholik - co s nim?
Jiri
Je mi 23, bydlim u rodicu. Muj otec je alkoholik - nekdy prijde ve 3 rano pomoceny a sproste nadava na cely panelak. Nekdy se nas (me, bratra a matku) pokusi fyzicky napadnout, ale po fyzicke strance to neni problem zvladnout. Problem je spis v tom ze nikdy nevite jsetli vas v noci vzbudi a vy se opet nevyspite, nevite co rozbije, dela ostudu ... Svuj problem si nepripousti, rano se ani nestydi za to co udelal a opet je agresivni .... lecbu odmita. Lze ho nejak donutit? Muzu se obratit na nejakou instituci? Dekuji za radu

Odpověděl: Jakub Minařík
No - jedinné co můžete - pokud vás opakovaně fyzicky napadá - zavolat záchranku a policii - musíte to ale udělat ve chvíli, kdy vás napadne. Jinak to je k ničemu. Policie a záchranná služba - pokud budete dost přesvědčiví - že se to děje dlouho a opakovaně a otec je často mimo sebe a neví co se s ním děje (tomu nasvědčuje jeho chování) - mohou otce odvézt ne na záchytku, ale do psychiatrické léčebny k observaci. Mohlo by se mu tam rozbřesknout. Druhá dobrá varianta je kontaktovat nějakou místní léčebnu a nebo místního odborníka na alkohol (podívejte se do rubriky kontakty) a poradit se s nimi na vhodném postupu. Třeba je něco vhodného napadne. Ono jde totiž o konkrétní posouzení stavu. Váš otec, jak to popisujete na tom není nejlépe. Jeho stav vypadá někde na hranici vážného poškození mozku alkoholem (pomočuje se a jeho chování výrazně vybočuje z normy)- mohl by být nebezpečný sobě a okolí (fyzicky vás opakovaně napadá). To ale to musí posoudit někdo, kdo je blíže než po internetu. Nedobrovolná hospitalisace je ale v tomhle případě na hranici zákona - ale zdá se, že otec se dostává do stavu, ve kterém by nějaký takový postup mohl mít oprávnění. Pokud jste z Prahy - doporučuji se zajít poradit asi nejlépe do PL Bohnice, nebo Apolináře.