Komunita nebo subutex?
Dobrý den, mám sestru, která užívá subutex a to nitrožilně. Když se s ní o tom bavím, říká, že je to léčba a že brzy začne snižovat dávky a začne subutex jíst, ale trvá to už asi rok. Bydlí u rodičů, kde žije i její pětiletá dcerka, která je v péči rodičů. Já sama mám zkušenosti s drogama a za sebou ústavní léčbu. Chtěli jsme, aby se sestra šla léčit do komunity Karlov, ale nekonec to ztroskotalo na tom, že "prý" jí lékař řekl, že stačí, aby užívala subutex, že to je léčba. Chci se vás zeptat na váš názor, jestli by bylo lepší, aby subutexovou léčbu dokončila, nebo aby začala znovu přemýšlet o komunitě. V současné době má jeden zánět za druhým, tvoří se jí boule, které jí vždy vyříznou, chodí o berlích a hrozila jí amputace nohy. Myslím, že se snaží něco dělat, ale nejde jí to. Moc děkuji za odpověď a radu. S pozdravem M.

Odpověděl: Jakub Minařík
Léčba subutexem - pokud jde o dlouhodobé užívání je v podstatě léčba substituční - je to podobné jako léčba metadonem. Jen subutex je preparát se slabším účinkem pro lidi, u kterých je závislost méně hluboká a jsou na nižších dávkách opiátů. Injekční aplikace subutexu je poměrně riziková. Lékař, ke kterému sestra chodí jistě netuší, že si sestra subutex aplikuje inječkně. Sestra se myslím snižovat nechystá. Je prostě závislá, stav, který jí sice nevyhovuje, ale nějak se to dá přežít. Drog má celkem dostatek, nikdo na ni netlačí, tak proč by přestávala. Dokončit subutexovou léčbu v tomhle případě znamená ukončit ji v termínu až naprší a uschne. Léčba subutexem - pokud má vést k abstinenci - je časově ohraničená, většinou je výrazný tlak zařízení, ve kterém se klient léčí, na rychlou stabilizaci užívání a stabilizaci v sociální ablasti, snižování a vysazení. Po léčbě subutexem navíc obyčejně musí následovat buď léčba směřující k abstinenci (to pro ty, kterým se stabilizace nedaří), nebo doléčování (pro ty úspěšnější). Sestra podle vašeho popisu patří rozhodně do kategorie - ti, kterým se nadaří. Celkově myslím, že pokud to vypadá takhle, tak pokračování léčby subutexem nemá smysl. Osobně bych na sestru tlačil, aby nastoupila v nejkratším možném termínu do léčby a do té doby - doporučoval bych spojit se s lékařem, který subutex sestře předepisuje (sestra o tom musí vědět, optimální by bylo propašovat se tam s ní) a dohodnout se na tom, že budete dohlížet na to, aby sestra subutex neužívala injekčně. Vzhledem k tomu, že jej stačí užívat v jedné denní dávce, tak sestře strčte subutex pod jazyk a vyčkejte až se zcela rozpustí. P.s. Kdyby byly nějaké další dotazy, stačí napsat.