pre p. Tomáša Haranta
osrnka
Vážený pane Tomáši, ještě pár slov a jednu otázku po Vašich řádcích. Ano, volání syna po svobodě jsme vyřešili - nestanovili jsme žádné presné termíny príchodu, jednoduše jsme stavili všichni tri - on, já a maminka na vzájemnou duveru. Navíc se zdržuje vetšinou s mladším bratrem, který však svým postojem k životu je pro nej neco jako táta. Ten mu bohužel nepomohl, ani nepomuže. Protože je sám závislý na alkoholu. A odtud pramení má obava - a teda i otázka. Včera večer byl syn s bratrem venku, padlo i nejaké to pivečko, byl hokej:-), po ceste domu sme se sešli a syn se prý pohádal s otcem, který byl prý značne opilý, a navíc se vyjádril asi na svou obranu takhle: co jsi nervozni, potrebuješ dávku? Syn to vzal s obrovskou dávkou trpelivosti, dokonce se snažil tátovi vysvetlit, že to bylo od nej nefér, pak se zbalil a vyrazil domu k mé mamince. Aby bylo jasné - já do vyrešení majetkových pomeru bydlím v pronajatém byte, jsem rozvedená práve kvuli alkoholu - proto to courání a útočište u mé maminky. Jen se bojím, aby práve takovéhle reči nebyly tím zpouštecím mechanizmem. Jak postupovat? Jak reagovat? Syna jsem proti otci neštvala, jen jsem mu rekla, že je to nemocný človek, který možná ani neví, co mluví, a práve svou vuli aby mu dokázal, že ze závislosti se dá vyléčit. Za odpoved dekuji. Hezký den. P.S. Zapomela jsem ale ríci, že bývalý byl policajt, práve na protidrogovém oddelení, a syn mu pri té debate pripomel, že si jako otec mohl všimnout, co se s ním deje. A že mne stačil jeden den po 4-letém pobytu v zahraničí a začala jsem hned jednat ... A na to byla ta otcova reakce o potřebě si šlehnout!

Odpověděl: Tomáš Harant
Dobrý den, je fajn, že nad situací Vašeho syna tak přemýšlíte a hledáte cesty jak pomoci a co naopak nepokazit. Z Vašich dotazů mám dojem, že o chutích na drogy, závislosti a její léčbě máte málo informací a proto se možná zbytečně moc strachujete. Samotná zmínka o chutích není nijak "riziková", nemusíte se bát o nich mluvit. Naopak, může to být ku prospěchu věci. Jen ne ale tou formou co proběhla :-) To spíš ta hádka s blízkými už může být problémem. Může chutě vyvolat (v tu chvíli drogy napadnou jako známá a rychlá cesta k "řešení", zapomnění..). Váš syn se ale v tu chvíli zachoval výborně. Každopádně bych Vám, a nejen Vám, ale i synovi doporučil někam zajít a zjistit si pár věcí o chutích, rizikových situacích, mechanismu relapsu... Nic to nepokazí, naopak budete klidnější, orientovanější a jistější v dalších krocích. Koukneme se po nějakém kontaktu ve Vašem okolí? Hezký den