bratr
Pavlína
Dobrý den. Mám obavy o bratra, již něklik let je závislý na alkoholu, je mu 27 let, a nemá normální život...( tj. nemá práci a když ji má, tak tam nevydrží, pije denně a ani už sama nevím kolik...) Sama nyní abstinuji už rok, předtím 5 let než jsem do toho podruhé spadla..byla jsem závislá na pervitinu, takže vím, jaké to je se z toho dostat,jsem mladší než on, o 3 roky, ale mrzí mě, že si nedá říct,... Kdysi sem mu několikrát podala pomocnou ruku, dokonce u mě i bydlel, ale skončilo to tak, že mě uhodil několikrát a okradl, přesto se snažím mu pomoci, ale on si neuvědomuje, že asi nějaké problémy má...a také je snad prvotřídní lhář....je to těžké psát o vlastním bratrovi, ale mám ho i přesto ráda a chtěla bych, aby byl jako dřív...nemáme už roiče a já bych ráda měla bratra, kterému budu věřit a budu se o něj moci opřít...nevím co mám už dělat...mluvila jsem s ním o tom několikrát...nic, ani nevím kde ted bydlí, ale vypadá hrozně, nechci ho podruhé k sobě vzít, bojím se toho, bojím se že to dopadne jako minule,já vím, že když sám nebude chtít, tak s tím nic neudělám, ale je to můj brácha a já ho nechci ztratit..jestli jsem ho už neztratila..začalo to od smrti našeho druhého bratra, to mu bylo 18 a od té doby je nkdo jinej....pak rodiče a asi se s tím nikdy nesmířil....je mi smutno když vidím, že je sám, že vlastně nemá rodinu, ale on nevidí, že jí má ve mě...já jsem se s tím taky musela vyrovnat tak přemýšlím, proč to nejde jemu?? Omlouvám se, to asi není dotaz, to je spš výlev pocitů, ale chci to zkoušet dál...existuje ještě něco jak ho dostat do léčení nebo k normálnímu způsobu života????? Děkuji.

Odpověděl: Jakub Minařík
Jak bratra přesvědčit k léčbě je dost těžko řešitelný problém. Sama asi víte, že pro abstinenci je nejdůležitější vlastní rozhodnutí. Bez něj to nejde. Sama jste ten boj vybojovala a rozumím, že byste chtěla pomoci bratrovi, který je na tom špatně. V každém případě, prvním krokem je pomoci mu k tomu, aby se rozhodnul. Myslím, že k vlastnímu rozhodnutí nepomůže, když bratra necháte u sebe bydlet. Můžete ho ale někdy nechat u sebe umýt, nebo i přespat a pak ho zas poslat pryč. Pomoc musí být jen někdy - většinou v době, kdy je na tom nejhůř. Myslím. že v době, kdy s bratrem takhle krátce budete, si s ním můžete promluvit. Možná, když s ním budete mluvit podobně, jako jste psala v tomhle dotazu, tak by to mohlo mít svůj efekt. Bratr by měl pochopit, že ho máte ráda, záleží vám na něm a chcete mu pomoci. Ale pomoci mu můžete, jen za určitých podmínek - tzn. nenecháte ho v tomhle stavu u sebe bydlet, ... Můžete mu ale pomoci se léčit - sama asi víte co to obnáší a co člověk v léčbě potřebuje. Můžete s ním o tom mluvit opakovaně. Ale na vašem místě bych na něj netlačil. Rozhodnout se musí sám. Resp. - zatlačit můžete, ale musíte mít pocit, že to je ta pravá chvíle. Kdybyste chtěla o tom ještě komunikovat, klidně napište. Rád si vás znova přečtu a třeba společně na něco přijeme. P.s. Dotazy v poradně jsou často plné pocitů - protože jsou většinou o věcech, které jsou těžké.