matka
yukon
Moje matka je již asi 15 let alkoholik. V poslední době má nesnesitelné stavy (hlavně vůči rodině). Bohužel můj otec to v zárodku problému podcenil, protože si myslel že na všechno stačí sám, ale v tuto chvíli po několika rodinných poradách víme jistě, že to nezvládneme ani my a ani ona. Samozřejmě jsme v minulosti zkoušeli mírné či ostřejší nátlaky ohledně návštěvy psychiatrie aby bylo doporučeno protialk. léčení, ale bez úspěchu. V dobách kdy byla jěště střízlivá se těšila velké úctě a pracovních úspěchů a proto je teď velmi pyšná.( Prý z ní blázna....neuděláme ). Navíc to v poslední době vypadá, že si chce sáhnout na život, takže téma alkoholismus musíme nadhazovat velmi citlivě. Je mi jasné že mi neporadíte, jak z matky udělat zase tu super ženu, která byla dříve, ale možná by měla šanci, kdyby jste mi poradily, jakým způsobem ji dostat do léčebny. Pokud se mým problémem budete zabývat, předem Děkuji.

Odpověděl: Tomáš Harant
Dobrý den, Vaše situace je dost neradostná, ale to sami asi nejlépe víte. Zrovna tak, že žádná rada, jak udělat z mámy zpět super ženu není. Nikdo, krom jí samotné to nemůže udělat... Bohužel pro Vás není moc možností, jak dostat někoho proti jeho vůli do léčení. Sice nevím, co máte na mysli pod "nesnesitelnými stavy", ale pokud to není život ohrožující chování, nikdo s tím nic neudělá... Nevím, jak vypadaly Vaše předchozí debaty, co všechno již máte za sebou, ale napadá mě, že by stálo za pokus reflektovat mámě právě ty její stavy (mohou být pojmenovány jinak než alkoholismus - takové nálepce se skoro každý bude bránit) a nenechat si je líbit (pokud je to možné). A pak by možná mohla zkusit to změnit... Chápu, že je nesmírně těžké přihlížet, jak se někdo z blízkých ničí. Někdy je potřeba "přetrpět" i několik nezvládnutých pokusů o abstinování, než člověk sám dojde k přesvědčení, že pomoc chce a potřebuje. Chce to držet pevné hranice a příliš neustupovat... No, když ale tomu druhému není psychicky dobře, dokonce mluví o sebevraždě, nic moc lehkého... Navíc když to všechno může být k ničemu - veškerá rozhodnutí jsou jen a pouze na Vaší mámě. Držte se a pokud Vás cokoli napadá, napište. Hezký den