Alkohol
lady
S manzelem ziji 20 let a jeho zavislost na alkoholu zacala nenapadne 2 - 3 pivy pred spanim. Pokracovalo to vinem, pak presel na fernet, pak na rum. Litrova lahev ferneta ci rumu mu vydrzi max.na 3 vecery.Pokud se nenapije, nemuze usnout.Pres den vypije max.1 pivo po obede, pokud ja mam chut na vino, tak si se mnou odmitne dat, ale prijde noc, ja i syn spime a on si jde vypit "svou davku".Podotykam, ze je i silny kurak.Leci se na zvysenou cinnost stitne zlazy.Mam o nej strach, ale veskerym hovorum se vyhyba.Navic kazdy den jezdi autem.Je to vysokoskolak, odbornik na vyp.techniku a takto se nici.Poradte, jak mu pomoci. Dekuji.

Odpověděl: Jakub Minařík
Doporučoval bych si s mančelem promluvit. To co popisujete není v pořádku a nejde jen o závislost, ale dochází i k poškozování organismu. Příčinou mhou být klidně ty problémy se spaním, případně nějaká depresivní porucha. Smutná nálada v některých případech přichází typicky večer před spaním. Může to souviste i s nemocí štítné žlázy. Asi by stálo za úvahu, kdyby se manžel nechal vyšetřit psychiatrem. S tím musí ale souhlasit, protože proti jeho vůli jej nikdo nevyšetří. Doporučil bych vám postupovat takto: 1. Začněte o tom s manželem mluvit. Měl by vědět, že o alkoholu víte a vnímáte to jako problém a máte obavy z toho jak to dopadne. Vhněte se ale výčitkám a moralizování a pokud možno se snažte ho netlačit do kouta. Mohl by se zaseknout a nic by se pak nedalo dělat. 2. Zkuste najít psychiatra, ke kterému by mohl manžel chodit, situaci s ním proberta a pak tam zajděte s manželem. Můžete tam jít také s manželem rovnou. V tom případě s ním o tom promluvte a pokuste se jej získat pro hledání řešení. Každopádně se snažte vyhnout hádce a konfrontaci. Manžel si musí sám ujasnit, že není v dobré situaci a že by bylo moudrés tím něco udělat. Donutit ho k tomu nemůžete.