subutex& alkohol
schiffi
Dobrý den, mam jeden celkem urgentni dotaz... Mam kamarada, ktery bere "subace" a vypil na ne 5-6piv. Behem par hodin mu selhaly jatra, z nemocnice utekl, protoze ho chteli dat na infekcni... Vim, ze ho do nemocnice nejspis nedostanu, ale vubec nevim, jak mu pomoct... Rikal neco o jaternich testech, ze normal je okolo 1 (nevim v jake gramazi) a on mel cca 20 na testech ALD (nebo ALS??). muze nekde naraz zkolabovat nebo tak neco? Dekuji mockrat predem za odpoved.

Odpověděl: Jakub Minařík
Zkolabovat může a pokud nezkolabuje, tak riskuje, že umře na cirhozu. Mimochodem, je to pomalá smrt s celkem ošklivým tělesným stavem. No, umřít může i celkem rychle. Selhání jater se moc dlouho nepřežívá a pokud dojde k jejich velmi vážnému poškození - tím myslím, že prakticky umřou, tak umře i jejich majitel. A to neodvratně. Nedá se s tím nic udělat. Jinak ty testy kolem 20 (bude to nejspíš ALT, AST) ukazují na akutní proces. ALT a AST jsou nitrobuněčné enzymy, jejichž aktivita se zvýší když umírá naráz spousta jaterních buněk. V nemocnici nejspíše soudili, že se bude jednat o akutní žloutenku a nebo o zhoršení žloutenky chronické. Váš kamarád by se měl asi do nemocnice vypravit, doporučuju IZDZ FN Motol, je to speciální infekční oddělení pro závislé, budou mu tam dávat i ten subutex, pokud bude mít zájem. A z alkoholu ho vyabstinují. Celkem bych to doporučoval, protože má akutní VHA, tak ho bude nahánět policie, neb šíří infekční chorobu.