thc+schizofrenie
hww
Dobrý den, na začátku bych vám chtěl moc poděkovat za tuto poradnu a za vaši vytrvalost :) Teď už k dotazu: mám kamaráda, se kterým jsme kouřili trávu... řekl bych že docela dlouho, cca 3-4 roky. On byl dřív hodně upovídanej a "huba mu jela"...ale po čase vzniknul problém: přestal komunikovat. Když byl střízlivý,tak to ještě šlo,ale jakmile se zhulil,tak šla komunikace do kytek. Dokonce to došlo až tak daleko, že po neúspěšném navázání kontaktu s vychovatelkou na intru byl odeslán do nemocnice na psychiatrii, kde diagnosa zněla: paranoidní schizofrenie. Od té doby bere silné prášky a je v invalidním důchodě. Hodně se to zlepšilo, ale má silný amotivační syndrom. O co mi ale jde: chtěl bych se zeptat do jaké míry má užívání canabinoidů vliv na vznik schizofrenie? Mám na to dvě hypotézy: a) schizofrenie je vrozená a projeví se časem,nebo se neprojeví b) vzniku schizofrenie lze "dopomoct" užíváním THC Jaký má vliv dlouhodobé užívání THC na myšlení "jinak zdravého" člověka? Je možné, že se schizofrenie vyvine kouřením THC? Můžou mít na vznik schizofrenie vliv přátelé,rodina,prostředí...nebo je to vrozená záležitost? Jsou v tomto smyslu nějaké provedené studie? Můžete mě odkázat na příslušné materiály? Děkuji. HWW

Odpověděl: Jakub Minařík
Máte v podstatě pravdu: a) Pro schizofrenii může být vrozená disposice a ta se buď projeví a nebo neprojeví. Kdybyste měl zájem, tak se podívejte do učebnice psychiatrie, najdete tam pravděpodobnost vzniku schizofrenie u bratrů, sestrer, rodičů, ... nemocného. b) Užívání drog, hlavně ze skupiny halucinogenů, THC v to počítaje může zvýšit pravděpodobnost vzniku onemocnění. Také se říká, že sama ataka schizofrenie je pro mysl "toxická" a může vést k tomu, že se onemocnění jejím vlivem zhorší či zhoršuje. Také by se dalo předpokládat, že pokud někdo zažije protrahovanou psychotickou ataku , které vznikla na podkladě užívání drog, tak to může s sebou nést riziko, že to bude pokračovat i po "vystřízlivění", nebo že vznikne tzv. "defekt" jako tomu může být u schizofrenie. Ohledně literatury - podívejte se do Psychiatrie od Rabocha a Zvolského, Galén, 2001. Myslím, že tam najdete spoustu základních informací. :-)