andilek
Dobry den, už rok mám přítele, který se léčil v tk němčice ze závislosti na heroinu. Moc o tom semnou nemluví. Chtela bych vědět co si mám myslet, před čím ho chránit. Vím, že odpověď na tuto otázku bude asi složitá, ale je to pro mě moc důležité. Děkuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Bohuzel nepisete vic podrobnosti, takze neni uplne jednoduche odpovedet. Zalezi na tom, jak dlouho pritel abstinuje, zda jeste po lecbe dochazi treba nekam do dolecovaciho programu a jaka je jeho celkova situace. Pokud pritel treba abstinuje nekolik let, ma nejake zazemi a je schopny mit svuj zivot pod kontrolou a bez potizi se o sebe postarat, asi ani neni uplne mnoho duvodu, proc by svou minulost pred vami chtel vytahovat a asi ani neni pred cim ho chranit - jiste vi, jak se ochranit sam, aniz by do toho musel zatahovat vas. Pro nektere lidi jsou tyto veci z minulosti neco, za co se mohou stydet a nechteji se k tomu vracet, protoze ted uz ziji nekde jinde a jinak. Jina situace by trochu byla, kdyby byl pritel nedlouho po lecbe a nevedel si se sebou moc rady - tam by asi bylo na miste mu doporucit, aby kontaktoval nejake dolecovaci centrum, kam by dochazel a bylo by treba i v ramci vztahu respektovat nektere veci, ktere souvisi s obdobim po lecbe (striktne se vyhybat byvalym pratelum z drog, nechodit na mista, kde se s drogami muze potkat, davat si pozor na alkohol a pokud mozno se mu vyhnout uplne, stejne jako treba konopnym drogam a jakymkoli jinym latkam, mit nejaky pravidelny zivotni rezim...). Ale vzhledem k tomu, ze uz jste spolu rok a vztah zrejme funguje a pritel zrejme abstinuje a neni patrne, ze by byl v nejakych potizich, tak asi neni potreba se do techto uvah poustet. Pokud mate pocit, ze s vami nemluvi proto, ze v nejakych potizich je - tak napiste znovu a zkuste popsat vasi situaci trochu presneji, abych vam k tomu mohla lepe neco rict. Zatim preji vam i vasemu priteli hodne stesti.