andilek
Moc děkuji za odpověď, myslím, že můj přítel zatím v nějakých větších problémech není, ale mám strach. Jeho dobrý kamarád (léčil se s ním v Němčicích) si našel práci, vzal si půjčku na auto, chvíli žil docela bez problémů, ale pak zničeho nic zmizel, nedal o sobě vůbec vědět. Ostatní kamarádi, kteří se zdáli bez problémů si začínají s drogami, jakoby o nic nešlo. Můj přítel sice říká, že o to neohrožuje, ale to podle mě není zas tak pravda. On sám kouří marihuanu (neříkám, že jsem to nikdy nezkoušela, ale přijde mi to zbytečné, nic mi to nedává a k tomu abych byla "in" to nepotřebuju, vlastně ani taková být nechci) co se týká alkoholu, toho se taky nebojí. Občas je agresivní, ale to snad každý. Bydlíme spolu, já chodím va VOŠ, takže nevydělávám. Myslím, že se do společnosti začlenil dobře, ale mám strach z jeho kamarádů, oni o jeho minulosti neví. Navíc dluží spoustu peněz (za vazbu, za právníky atd.), chce si vzít půjčku, nevím co s ním udělá když bude mít najednou moc peněz a mám strach, že jí nebude splácet. Může ho to dostat zase spátky. V Němčicích se léčil myslím v roce 2002/2003. Chtěla bych Vám poděkovat za to co pro tyhle lidi děláte!

Odpověděl: Bára Orlíková
Tak to uz jsou trochu konkretnejsi informace nez ve vasem prvnim dotazu. Docela dobre odhadujete, ze to, ze byvali spoluklienti z komunity, kteri se vraci k drogam nebo kamaradi, kteri drogy berou, mohou byt pro vaseho pritele ohrozujici - pokud se s nimi bude nadale setkavat a oni aktualne uzivaji drogy, neni to zrovna bezpecne. I kdyz to nelze formulovat tak, ze se nutne musi stat nejaky prusvih - nemusi, ale nejake riziko tu je. Take to, ze pisete, ze kouri travu a s alkoholem si take zrejme moc pozor nedava, neni uplne bezpecne - vzhledem k tomu, ze od lecby neuplynula jeste tak dlouha doba, mel by byt v tomhle ohledu opatrnejsi. Fajn je, ze vy v tom uplne nelitate s nim a nepodporujete ho v tom. Nepisete, jak dlouho bral, ale tusim, ze asi pomerne dlouho, pokud si stihnul nadelat i zavazne pravni potize. S temi dluhy za pravniky a vazbu bychom mu mohli pomoci v Pravni poradne A. N. O. - mohl by s nasi pomoci pozadat o moznost splatek techto dluhu a tim by se vyresila i situace s nutnosti vzit si pujcku (pokud si cche brat pujcku kvuli tomuto) a mohli bychom mu poradit i s dalsimi pravnimi vecmi, pokud jeste nejake resi (napriklad vymazani zaznammu o trestu z trestniho rejstriku). Mate pravdu, ze brat si pujcku neni zrovna nejmoudrejsi napad - ale nejak si rikam, ze asi uz s pritelem mate nejakou zkusenost, kdy s penezi nezachazi dle vasich predstav, ze se toho tak obavate a neduverujete mu, ze by pujcku zvladl splacet? Trochu me taky zarazi, ze mate strach zrovna z tech jeho kamaradu, kteri o jeho minulosti nevi - asi jsem uplne nepochopila proc zrovna z nich - jde o to, ze mate obavy, ze by se to dozvedeli a nechteli se s nim pratelit nebo z toho, ze ho treba tahaji do hospody a kouri travu, aniz by vedeli, ze on by si mel na sebe davat vetsi pozor? A vase zminka o jeho agresivite - nevim, s cim si to spojit - pokud je agresivni k vam, tak to rozhodne nelze prejit tim, ze to dela kazdy (protoze kazdy muz tohle nedela) a videla bych to pro vas budouci vztah jako alarmujici skutecnost, at uz pritel bral drogy nebo ne (jeho agresivitu nelze timto omlouvat). Mozna je ale jeho agresivita spojena s necim jinym nez s tim, ze by nejakym zpusobem ublizoval vam - zkuste mi napsat, o co jde - mohli bychom vymyslet, jak o tom treba s pritelem mluvit a zkusit to zmenit. Jinak, jak jsem uz psala, s temi pravnimi problemy se muze pritel obratit na Pravni poradnu A. N. O., ktera poskytuje bezplatne sluzby lidem, kteri se dostali do konfliktu se zakonem v souvislosti s uzivanim drog (vcetne lidi, kteri jsou po lecbe jako vas pritel), kontakt a blizsi informace najdete na teto strance v prave casti pod kolonkou Pravni poradna. Muzete mu predat kontakt. Zatim drzim palce a kdyztak znovu napiste.