extáze
renata
Nevím co mám dělat. Před několika dny jsem našla v kapse bundy svého dlouholetého partnera /je mu 30 let/ pytlíček extáze /přibližně 15 tabletek/. Nikdy předtím by mě ve snu nenapadlo, že by k něčemu podobnému mohlo dojít. Jsme spolu 10 let, přičemž většinu této doby žijeme společně. Já osobně mám z jakékoliv drogy přímo panickou hrůzu a proto mě toto zjištění přivedlo na pokraj nervového kolapsu. Nejdříve jsem se chtěla poradit s nějakým odborníkem, než cokoliv podniknu, ale bohužel jsem to nevydržela. On když zjistil, že jsem mu drogy našla - bál se přijít domů, ale já mu poslala textovku s tím ať nemá strach, že všechno se dá nějak řešit, tak přišel. Vedla jsem směrem k němu asi dvouhodinový monolog a vysvětlila mu co si o tom myslím, jak to vidím, jak jsem až doposud viděla naši budoucnost, jak moc pro mě on znamená a taky že kdybych ho nemilovala a neznamel pro mě moji rodinu, sebrala bych se a z našeho vztahu bych zmizela. On neříkal skoro nic. Myslím, že si moc dobře uvědomuje jak moc mě to zasáhlo. Jeho důvody k užívání drogy myslím znám moc dobře - ani je nemusel vyslovit. Nejspíš to nejdřív chtěl jenom s kamarádama zkusit a pak se mu to zalíbilo, protože mu droga poskytovala alespoň na pár hodin únik ze skutečnosti, která je velmi stresující. Můj přítel má relativně velikou firmu, což znamená především spoustu starostí, ale bohužel také to, že má obrovské dluhy a neví jak z nich ven. Samozřejmě jsem mu také řekla, že náš vztah může pokračovat jen v případě, že drogy brát nebude, nebude se stýkat s lidmi, kteří je berou a nebude navštěvovat místa kde se obvykle drogy užívají. Slíbil, že už je brát nebude, protože mu na našem vztahu moc záleží, ale to, domnívám se, nic neznamená. Nevím co mám dělat dál, nevím jak můžu přispět k tomu aby drogy nebral a nevím jak se k němu mám chovat. Jsem přesvědčená, že o tom, zda drogy bude brát dál, rozhodne pouze on sám, ale rozhodně by mi pomohla rada odborníka, protože pro mě jsou drogy oblast zcela neprobádaná. Mockrát předem děkuji za odpověď. A ještě něco. Můžete mi prosím sdělit jak se může užívání extáze promítnout na zdravotním stavu a jakým způsobem mám šanci poznat, jestli jí nadále bere nebo ne? Děkuji.

Odpověděl: Jakub Minařík
Více informací o extázi najdete tady. Najdete tam i informace o zdravotních rizicích, atp. Co se týče toho ostatního, dost jsem o vašem dotazu uvažoval. Máte asi pravdu že za situace, kterou popisujete hledá váš přítel únik. Ecstasy mu jej možná nabízí, pomáhá mu najít relaxaci, která mu umožní se z toho nezbláznit. Máte taky asi pravdu, že drogy nejsou nevhodnější způsob, jak se zbavit tlaku v práci. Už, nebo hlavně proto, že únik pomocí drog je svůdný, bez námahy a platí se až později.
Mohu-li mít dobrou radu snažte se přítele podpořit a zkuste společně najít nějakou relaxaci. Měla by být součástí jeho týdenního, nebo denního plánu stejně jako pracovní porada. Může se jednat si sport, výlety, milování, cokoliv. Plán aktivit by měl být ale dosti pestrý. P.s. Omlouvám se za opožděnou odpověď. Ony se ty dotazy nějak nahromadili a fakt to nešlo stihnout. :-) A kdybyste měla pocit, že potřebujete nějakou sofistikovanější radu nebo se chtěla zastavit i s přítelem, tak nabízím konzultaci. I anonymní. :-))