Špatná výchova ?
A.M.
Je mi 37 let, mám 17-letou dceru. Ta užívá už asi 2 měsíce skoro každý týden Extázi, netají se mi s tím. Udělala jsem totiž chybu, že jsem jí řekla o svém období mezi 17-19 lety, kdy jsem užívala speed (amfetamin). To jsem pobývala v Německu. Přestala jsem s drogami, když jsem zjistila, že jsem těhotná. Lhala bych, kdybych tvrdila, že to bylo lehké, vůbec ne, byla jsem úplně rozložená. Ale od té doby jsem se ilegálních drog už nedotkla. Dcera teď vždycky argumentuje tím, že jsem brala daleko tvrdší drogy a stejně jsem teď v pohodě. Že až bude chtít, tak přestane. Nevím, jak argumentovat, aby toho nechala, jsem na ní krátká. Asi jsem to při výchově zvorala. Asi jsem neměla mluvit o své minulosti ? Bojím se, že právě tím jsem u dcery podnítila zájem o drogy. Poradíte mi, co by mohlo pomoct ?

Odpověděl: Martin Šefránek
Já osobně bych to s tím, že jste to "při výchově zvorala" neviděl tak černě. Každopádně nějaké zpětné sebeobviňování z toho, že jste "u dcery podnítila zájem o drogy" nemá nyní smysl. Vaše dcera by se pravděpodobně chovala stejně i kdyby jste jí o svých zkušenostech neřekla. Rovněž to může být jen její výmluva, jak ospravedlnit své chování. Fakt, že jste své dceři řekla o vlastním užívání amfetaminu bych sám o sobě neviděl jako chybu. Spíše asi záleží jakou formou jste jí to podala, při jaké příležitosti to bylo a co jste tím sledovala. Sama uvádíte, jak bylo pro vás těžké s užíváním přestat, když jste zjistila, že jste těhotná. Myslím si, že tyto vaše vlastní zkušenosti by mohly přispět k tomu, aby jste u dcery zmírnila její aktuální okouzlení extází. Každopádně bych jako pozitivní viděl to, že máte s dcerou otevřený vztah a ona se vám se svými zážitky netají. Toho můžete určitě využít, je to ideální výchozí situace. Dále vám můžou pomoci věcné informace o extázi, jejich účincích a případných rizicích, které naleznete v levém sloupci této internetové stránky. Zkuste s dcerou v klidu a věcně probrat, co ji užívání extáze dává, zda má informace o této droze, o jejím užívání a případných rizicích. Rovněž s ní hovořte také o průvodních jevech, které jsou s jejím chováním spojeny a jsou pro vás či pro ní problémové (např. pozdní příchody domů, únava, změny nálad, problémy ve škole, finanční výdaje apod). Počítejte však s tím, že se vám pravděpodobně nepodaří ihned přimět dceru k radikální změně chování, neboť podle toho, co píšete to vypadá, že vaše dcera vnímá užívání extáze jako bezproblémové a navíc toto experimentování je mezi současnou mládeží v jejím věku hodně rozšířené. Budete-li mít zájem o další informace, můžete nám napsat opět do poradny nebo zavolat do Kontaktního centra Sananim na č.: 02/83872186.